Takker Norges Skiforbund

Rett før krigen i Ukraina startet arrangerte Norges Skiforbund i samarbeid med Lygna Skisenter junior- og U23 VM i langrenn på Lygna. Det ukrainske laget ble igjen i Norge, og under FIS sitt høstmøte sist uke overrakte det Ukrainske Skiforbundet en gave.

I september fikk Brit Baldishol, utviklingssjef langrenn henvendelse fra Generalsekretær i det Ukrainske Skiforbundet, Julia Syparenko om det var mulig å møtes under høstmøtet i Zurizh, fordi hun hadde med en liten gave hun ønsket å overrekke. Under høstmøtet sist uke møttes de, og med på overrekkelsen var også generalsekretær i Norges Skiforbund, Arne Baunmann
– Bedre sent enn aldri, sier Julia Syparenko

Fakta:
24. februar 2022 gikk Russlands til fullskala invasjon av Ukraina.
Dette skjedde samtidig med at Ukrainske utøvere konkurrerte under Junior og U23 VM på ski Lygna.
Det ble i dagene etter invasjonen klart at troppen fra Ukraina ikke kunne reise tilbake til Ukraina da grensene ble stengt. Etter tilbakemeldinger med ønske om å bidra ble arrangøren Lygna Skisenter og Norges Skiforbund enige om å opprette en Spleis for å samle inn penger slik at den Ukrainske troppen kunne bo i Norge så lenge det var behov.
1786 givere ga 621810 kroner i løpet av 5 dager. Da ble Spleisen avsluttet.De Ukrainske utøverne og lederne ble installert på hytter på Sjusjøen.
Etter 1 ½ uke valgte lederne å ta med alle utøverne til Estland.
Resterende beløp står igjen på konto hos Norges Skiforbund og vil bli brukt til ski- og treningsutstyr når det blir trygt å bygge opp igjen et treningssted i Ukraina.
Julia Syparenko, generalsekretær i det Ukrainske Skiforbundet er kjent med pengene som venter på konto i Norge.
Les mer om bidraget her

– Det var veldig hyggelig  at Det Ukrainske Skiforbundet satte pris på vår hjelp,  sier Brit Baldishol som var iniativtaker til Spleisen i forbindelse med hennes rolle som prosjekt ansvarlig for Junior og U23 VM. Hun legger til at det var rørende å se det engasjementet og givergleden som oppsto i situasjonen, der folk sendte tok kontakt og tilbød seg både husrom og mat til de Ukrainske utøverne.
– For oss var det viktig å holde troppen samlet, slik at de kunne bistå hverandre og trøste hverandre i en tøff og usikker tid, sier Baldishol.

Nå håper vi på at det snart blir fred i Ukraina.

Fra venstre: Brit Baldishol, Julia Syparenko (Ukrainske Skiforbundet) og NSFs generalsekretær Arne Baumann.

nif-epi04, 04