Lillomarka Arena er en multisportarena med variert tilbud og inkluderende fasiliteter. Foto: Agaia AS

Investeringer i idrettsanlegg gir tredobbelt samfunnsøkonomisk gevinst

Tilrettelegging for idrett og bygging av anlegg er svært lønnsomt for samfunnet.

Det kommer fram i en rapport Vista Analyse har gjort for Norges Idrettsforbund. Rapporten viser at det er en klar sammenheng mellom investeringer i anlegg og fysisk aktivitet. Den økte fysiske aktiviteten gir samfunnsmessige gevinster i form av økt arbeidsinnsats og bedre helse.

– Det er svært nyttig å kunne vise til en dokumentert verdiskapning av idrettsanlegg. Skiforbundets klubber tilrettelegger anlegg som i stor grad fritt kan brukes av allmennheten døgnet rundt. Tusenvis av kilometer med skiløyper gir utendørs aktivitetsglede og naturopplevelse i en herlig kombinasjon, og bidrar til at flere nordmenn kan benytte norsk natur som bevegelsesarena. Gjennom gode rekrutteringsanlegg skal fundamentet legges for at nye generasjoner skiløpere tar i bruk, og dermed også i økt grad får bevissthet rundt å ivareta vår flotte natur. Dette er også en betydelig merverdi som oppnås gjennom god tilrettelegging, sier Marit Gjerland, anleggsrådgiver i Norges Skiforbund.

– Det er godt å se at rapporten dokumenterer det vi lenge har trodd – at tilrettelegging for idrett og bygging av anlegg er svært lønnsomt for samfunnet, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Les rapporten

nif-epi04, 04