Gjenvalgt i FIS Council

Erik Røste ble i dag gjenvalgt i FIS Counil, styret i FIS. Røste fikk hele 106 stemmer av totalt 117 mulige i avstemningen.

– Da er noen heftige kongressdager over. Dette var første gangen vi møttes fysisk siden høsten 2019. Det var svært hyggelig å møte skifamilien igjen. Mange gode tilbakemeldinger fra både små- mellomstore- og store skinasjoner, på bidrag fra norsk skisport til skisporten internasjonalt. Av den grunn ble jeg gjenvalgt til to nye år i FIS Council. I dag ble det tatt en historisk beslutning om å ta over para alpint, langrenn og snowboard i FIS. Dette håper vi at skal gi mange nye og spennende muligheter for paraidretten. Da jeg ble innstilt som Norges kandidat til FIS Council tilbake i 2018, lovet jeg å arbeide for bedre kjønnsbalanse internt i FIS. Første steg på veien var at alle nasjoner med mer enn en stemme på kongressen, måtte være representert med begge kjønn. Neste steg var at minimum 30 prosent av alle komitemedlemmer fra de ulike nasjonene skulle være kvinner fra 2020 og 40 prosent fra 2022. Det nyvalgte FIS Council består nå av nesten 25 prosent kvinner. Ingen revolusjon, men et skritt i riktig retning. Og arbeidet må bare fortsette, forteller Erik Røste.

Se også sak på fisski.com

nif-epi04, 04