Erik Røste (NTB)

Skipresident Erik Røste stiller ikke til gjenvalg

Erik Røste har gitt beskjed til valgkomiteen om at han ikke stiller til gjenvalg som skipresident på skitinget i juni.

– Vi har akkurat gjennomført fantastiske konkurranser og et banebrytende para-VM i snøsport her i Norge. Det er et naturlig tidspunkt å overlevere stafettpinnen til andre, sier Erik Røste.

Han har vært skipresident de siste ti årene og var før det visepresident i fire år. Røste understreker at engasjementet for skisporten fortsatt vil være sterkt og han ønsker å bidra på ulike fronter fremover.

– Skisporten gir meg utrolig mye glede, felleskap og stolthet. Sammen med de andre tillitsvalgte og medarbeiderne i Skiforbundet, er jeg stolt av å ha bidratt til å skape noen av verdens beste skiløpere og støtteapparat, og et bredt folkelig engasjement blant publikum og frivillige, sier Røste.

Røste er denne uken på sesongavslutningen i alpint i Frankrike, der han har en rekke møter med medlemmer av Det internasjonale skiforbundet (FIS) for å fremme Narviks søknad om alpin-VM i 2027. Beslutningen om hvem som får arrangementet skal tas av FIS i slutten av mai.

Skiforbundet har oppnådd resultater som har vakt stor internasjonal oppmerksomhet både i idretten og media. De siste ti årene har norske utøvere tatt utrolige 90 VM- og OL- gullmedaljer og over 200 medaljer totalt.

Erik Røste startet som skitrener som 17-åring i 1977, har vært landslagstrener og sportssjef på 1990-tallet og skisportens øverste leder siden 2012. Han har vært medlem av FIS Council siden 2018. Røste har vært en sterk forkjemper for den norske landslagsmodellen. Kort fortalt går landslagsmodellen ut på at de beste løperne skal være med på landslaget der markedsrettighetene er sentralisert og kommer alle til gode – med muligheter for individuelle sportslige tilpasninger.

– Min filosofi har alltid vært at det bak nesten alle individuelle gode prestasjoner står et sterkt lag. Jeg har alltid vært opptatt av fellesskapet. Jeg mener vi har funnet en god balanse mellom utøvernes og fellesskapets interesse i landslagsmodellen, sier Røste.

Det siste året har hopp-saken fått mye oppmerksomhet og tatt mye tid.

- Den såkalte hopp-saken har ikke vært avgjørende for min beslutning, men jeg skulle så absolutt vært den foruten. Samtidig har motivasjonen for å følge opp forbedringstiltakene i evalueringsrapporten vært noe av det som har talt for å stille til gjenvalg. Det er noe styret, administrasjonen og jeg uansett vil jobbe videre med fram mot skitinget i juni, sier Røste.

– Det har vært mange solskinnsdager, og det er et privilegium å få lede denne organisasjonen. Ved siden av det sportslige, har Skiforbundet bygget opp en solid og sunn økonomi med nær en dobling av omsetningen de siste ti årene.

Til tross for at vi i 2020/21 tapte 70 millioner kroner på TV- og markedsinntekter på grunn av koronaavlysninger, har vi gått i null disse to årene, ikke minst takket være stor innsats fra organisasjonen.

Selv om solskinnsdagene har vært dominerende, vil det også i et forbund som vårt med seks forskjellige grener, noen av landets mest profilerte utøvere og et folkelig engasjement rundt nasjonalsporten, ligge motsetninger med stor offentlig interesse. Da er det lett å ty til ord som bråk og krise, og jeg skal ikke legge skjul på at det tidvis har vært mye jobb og krevende å stå i disse prosessene. Mange av sakene har imidlertid vært svært viktige og prinsipielle. I de to dopingrelaterte sakene i langrenn var det viktig å få fastslått at våre utøvere aldri hadde forsøkt å jukse seg til bedre prestasjoner. I saken der landslagsmodellen ble utfordret i rettssalen vant Skiforbundet fram i en viktig og prinsipiell sak. Det er viktig at vi finner en riktig balanse mellom utøver og lag, men fellesskapet må være viktigst.

Det synkende medlemstallet er også en utfordring for skiidretten.

– Jeg håper at de tiltakene vi har satt inn på aktivitets- og klubbutvikling vil bære frukter i tiden fremover. Vi har blant annet ansatt ni klubbutviklere og målet er at mange flere barn og unge oppsøker klubbenes skiaktiviteter.

– Jeg har mye å takke skisporten for, ikke minst alle flotte dedikerte tillitsvalgte og ansatte i Norges Skiforbund. Det jeg kommer til å savne mest er alle møtene med hyggelige, entusiastiske skivenner som tar ansvar for og bruker fritiden sin på å skape skiglede og like muligheter for alle. De er ryggraden i den sporten vi er så glade i, fastslår Erik Røste.