Skiforbundet stiller opp for ukrainske utøvere i Norge

Flere ukrainske skiløpere som deltar under junior-VM i langrenn på Lygna er bekymret for situasjonen i hjemlandet. Nå lover Skiforbundet å hjelpe de pregede utøverne.

- Skiforbundet har bestemt seg for at vi vil bidra med midler og all mulig støtte til de ukrainske skiløperne som deltar under junior-VM. Vi skal sørge for at de får trygghet og ro, både under mesterskapet på Hadeland og i ukene som kommer, sier skipresident Erik Røste.

- Det er utøvere som er kommet i en veldig vanskelig og sårbar situasjon. De vet ikke engang om de kommer seg hjem. Da skal vi ta vare på dem i Norge og sørge for at de får bo trygt og blir tatt vare på. Skifamilien stiller opp, sier Røste videre.

Denne uken er det junior-VM i langrenn under idylliske forhold på Lygna. Kontrasten er stor til det som skjer i Ukraina, hvor Russland har gått til invasjon med omfattende våpenbruk.

- Det er en tragisk og forferdelig situasjon for utøverne. Vi gjør det vi kan for at de skal få ro. Noen vil hjem, men spørsmålet er om det er mulig. Utøverne skal uansett vite at vi stiller opp. Skiforbundet stiller opp for uskyldige langrennsløpere fra et land som nå er under angrep fra nabolandet. Ukrainerne er et sterkt folk og har opplevd mye gjennom historien. Vi har tilbudt hjelp og prøver å ta så godt vare på dem som mulig i en meget krevende situasjon, sier utviklingssjef Brit Baldishol.