Ber FIS avlyse eller flytte renn – sender uansett ikke norske utøvere til Russland

Norges Skiforbund ber Det internasjonale skiforbundet (FIS) avlyse de planlagte skirennene i Russland. Det er ikke aktuelt for NSF å sende norske skiløpere til konkurranser i Russland.

Skistyret er enige om at Norges Skiforbund ikke skal delta under kommende World Cup-arrangement eller andre konkurranser på russisk jord. Skipresident Erik Røste gjentok fredag overfor FIS at man raskt må ta en beslutning om å avlyse eller flytte terminfestede renn i Russland.

- Norge har som tydelig kommunisert i går, bedt om at alle konkurranser i Russland blir avlyst/flyttet. Det er et viktig signal fra FIS om at dette er større enn idretten og at idretten ikke kan være nøytrale i en slik situasjon. Det vil uansett være helt utenkelig for Norges Skiforbund å sende utøvere til konkurranser i Russland slik situasjonen er nå, sier skipresident Erik Røste.

- Min personlige mening er at det er helt uaktuelt at man har skirenn i et land som påfører andre nasjoner store lidelser gjennom våpenbruk og invasjon. Jeg har gjentatt mitt budskap overfor FIS i dag, og håper at man raskt avlyser eller flytter rennene. Utøvernes sikkerhet vil alltid være det viktigste, og vi kommer ikke til å sende noen løpere for å delta i Russland, avslutter Røste.