President i Norges Skiforbund Erik Røste under Para-VM på Birkebeiner stadion. (Foto: Stian Lysberg Solum / NTB)

Skiglede for alle: - Vi føler et stort ansvar for paraidretten

Et historisk VM i snøsport for parautøvere på Hafjell og Lillehammer skaper magiske øyeblikk og setter standarden for framtidige mesterskap.

TV-bildene på NRK formidler jubel, glede, mestringsfølelse, skuffelse og dramatikk. Norge skaper idrettshistorie med VM i snøsport for parautøvere.

- Vi har i idretten noe som heter «Idrettsglede for alle», og i Norges Skiforbund har vi «skiglede for alle». Alle er hjertelig velkomne. Det er også en av de viktigste årsakene til at vi ønsket å arrangere dette fantastiske mesterskapet. Vi hadde ski-VM i nordiske grener i 2011 og skal arrangere det samme i Trondheim om tre år. Vi søker om å arrangere VM i alpine grener i 2027. Vi er en stor og dominerende skinasjon, og vi føler et stort ansvar også for paraidretten, sier skipresident Erik Røste.

Han lar seg begeistre av idrettsprestasjonene som kringkastes fra Norge i disse dager. Den internasjonale paralympiske komité (IPC) kom med en overordnet forespørsel til Norge i 2016.

- IPC hadde startet diskusjonene om å samle snøidrettene (langrenn, alpint, skiskyting og snowboard). Vi syntes det var veldig spennende. For oss ga det muligheten til å vise at vi er én idrett, for vi ønsket å løfte paraidretten. Samtidig kunne vi sette standarden for hva som forventes av senere paramesterskap. Vi var tydelige på at om Norge skulle ta på seg mesterskapet, måtte vi ta det like mye på alvor som med andre mesterskap, sier Røste.

Flere utfordringer ventet imidlertid.

- Vi så raskt at det ikke var noen TV-penger involvert. Det står i sterk kontrast til andre internasjonale mesterskap. De kommersielle inntektene ville også være sterkt begrenset. Vi tenkte faktisk at det var bedre å si nei til para-VM om vi ikke kunne klare å arrangere et mesterskap av en kvalitet vi kunne stå inne for. Vi var avhengige av statlig finansering, og jobbet først og fremst inn mot regjeringen og kulturdepartementet i starten. Skiskytterforbundet og Snowboardforbundet var positive, men vi var også avhengige av en godkjennelse fra Idrettsforbundet, som er den paralympiske komiteen i Norge, sier skipresidenten.

Idrettsforbundet var veldig positive, og skiskytter- og snowboardforbundet gikk inn som medarrangører samtidig som man jaktet flere midler til mesterskapet.

- Grunnfinansieringen var på plass gjennom en nær og god dialog med kulturdepartementet og regjeringen som har vært helt avgjørende for at mesterskapet har kunnet bli arrangert, men vi trengte flere støttespillere for å kunne skape stor oppmerksomhet og få fram de gode historiene rundt disse fantastiske idrettsutøverne. Historisk har det ikke vært noen kø for å bidra til paraidretten, som dessverre ikke er like kommersielt interessant. Vi kontaktet derfor Stiftelsen Vi. De garanterte for hele sponsorbeløpet på 7,5 millioner kroner og har senere fått med seg flere samarbeidspartnere. I tillegg har fylkeskommunen (Innlandet) og Lillehammer og Øyer kommune bidratt. Den siste brikken var å få NRK med på laget til å produsere det hele og forplikte seg til å ta ansvar for para-VM. Alle vet hva nasjonalkringkasteren betyr for å samle landet rundt magiske mesterskapsøyeblikk. NRK sin satsing har vist hvor viktige de har vært for å få fram ulike historier knyttet til utøverne og de andre i miljøet, sier en takknemlig skipresident.

Han delte ut medaljer på Hafjell sist helg.

- Det var veldig hyggelig å få så mange hyggelige tilbakemeldinger også fra utenlandske utøvere. Mange takket oss for at vi som arrangør løfter paraidretten. Dette blir lagt merke til av andre nasjoner og deres utøvere. Her ser man at Norge forsøker å sette en høy standard for fremtidige mesterskap. Våre to lokale arrangører, Lillehammer Olympiapark og Hafjell Kvitfjell Alpin, har virkelig gjort en helt fenomenal jobb. For oss er dette en selvfølge, men selv i 2022 er dessverre ikke bildet slik ute i verden. Nå skal vi også åpne at flott, nytt aktivitets- og arrangementshus i Hafjell. Det vil bli et synlig bevis på det hele. Vi håper det bidrar til at enda flere har lyst til å bli en del av norsk skisport. Alle ser at vi snakker om én skisport. Den store drømmen er at flere finner inspirasjon gjennom det de ser på TV, tar kontakt med oss og blir en del av den norske idretts- og skifamilien, avslutter Røste.