Valgkomiteens innstilling

Valgkomiteen i Norges Skiforbund har innstilt på to nye styremedlemmer til Skistyret i perioden 2021-2022.

Selve valget skjer under det digitale Skitinget 12. juni, og under pinsen ble innstillingen klar. Erik Røste er innstilt på gjenvalg som president. De nye foreslåtte medlemmene er Kristin Vestgren Sæterøy (visepresident) og Sigrid Johanna Snuggerud.

Som ny visepresident foreslås Kristin Vestgren Sæterøy (51) fra Aron Sportsklubb. Kristin er økonom med bred erfaring fra ledende stillinger i store selskaper både i Norge og utlandet. Hun er tidligere langrennsløper, med deltagelse både på junior- og rekruttlandslag. Hun ble valgt til visepresident i 2012, men måtte trekke seg da hun ble daglig leder for Holmenkollen Skifestival i 2014. I dag jobber Sæterøy som senior forretningsutvikler i Trønderenergi. Hun er medlem av freestylekomiteen i NSF og hovedkomiteen i freestyle, freeski og snowboard i Det internasjonale skiforbundet. Hun har hatt verv i Skiforbundet siste 11 år.

– Først og fremst er jeg glad for innstillingen, og ser frem til å ta fatt på oppgaven på nytt om jeg blir valgt. Det ble jobbskifte sist gang som gjorde at jeg ikke kunne fullføre vervet, men etter sju år som daglig leder i Holmenkollen Skifestival ser jeg nå frem til å kunne ta med meg både operativ idretts erfaring i tillegg til lang næringslivs erfaring inn i vervet som visepresident. Jeg er veldig motivert for denne oppgaven, sier hun.

Sigrid Johanna Snuggerud foreslås som ungdomsrepresentant. Sigrid er 22 år og kommer fra Gjøvik. Hun ble nestleder i Gjøvik Skiklubb i en alder av 16 år, har vært langrennstrener og hatt verv i skikrets og i idrettskretsens ungdomsutvalg. Sigrid er også deltager i skiforbundets program «Morgendagens Skiledere» og har flere styreverv i næringslivet. Hun arbeider i bank ved siden av å være student.

– Jeg gleder meg veldig og ser frem til dette om jeg blir valgt på Skitinget. Skisporten spiller en viktig rolle for meg, og jeg brenner spesielt for frafallsproblematikken. Det blir viktig fremover å bevare utøvere som gir seg med å få de med som trenere, ledere, frivillige, i verv og i andre posisjoner. Det er så mange som kan bidra i norsk skisport selv om de gir seg, og fortsatt ta del i gleden og fellesskapet som vi er endel av, sier hun.

Leder av valgkomiteen, Sverre K. Seeberg, forteller om en grundig prosess til tross for et krevende år med Covid-19-pandemien.

Vi har valgt å foreslå endringer som vi mener styrker kompetansen ytterligere. Valgkomiteen har i sitt forslag lagt vekt på at den usikre tiden vi fortsatt er inne i krever kontinuitet i store deler av styret, samt det faktum at kommende tingperiode er kun ett år. Dette er derfor ikke tidspunktet for de store endringene, sier Seeberg.

Valgkomiteens innstilling til Skistyret perioden 2021-2022:
President: Erik Røste, gjenvalg
Visepresident: Kristin Vestgren Sæterøy, ny
Styremedlem: Tove Moe Dyrhaug, gjenvalg
Styremedlem: Sveinung Karlsen, gjenvalg
Styremedlem: Sigrid Johanna Snuggerud, ny
Styremedlem: Erik Bruun, gjenvalg
Styremedlem: Birgit Skarstein, gjenvalg
Styremedlem – komiteleder alpint: Ola Evjen, gjenvalg
Styremedlem – komiteleder kombinert: Edgar Fossheim, gjenvalg
Styremedlem – komiteleder hopp: Alf Tore Haug, gjenvalg
Styremedlem – komiteleder langrenn: Torbjørn Skogstad, gjenvalg