Erik Røste (NTB)

Påskehilsen fra skipresidenten

Det var det året det var så bratt, sang den populære musikeren Øistein Sunde for mange år siden.

Slik føles nok denne sesongen for oss som driver med skiidrett (og alle andre) i Norge. Ski-Norge har på imponerende vis gjort det som har vært mulig for å opprettholde aktivitet, ikke minst for våre barn og unge, og vi har faktisk klart å gjennomføre veldig mye aktivitet.

Vi skal i denne sammenhengen være så ærlige å innrømme at vi har kommet bedre ut enn de som driver innendørs- og lagidretter. For selv om det også har vært begrensinger for oss, har det vært mulig å gjennomføre mye aktivitet for barn og unge både lokalt og regionalt.

Nå inn i påskeuke, vil jeg takke alle frivillige, klubber og trenere for den imponerende kreativiteten de har vist for å tilrettelegge mange former for aktivitet. Jeg er helt sikker på at vi vil ha glede av dette også i fremtiden.

På den andre siden er vi selvfølgelig skuffet over at vårt store publikum ikke har fått muligheten til å oppleve våre suksessrike utøvere på hjemmebane. Vi respekterte selvfølgelig avlysningene basert på smittesituasjonen til enhver tid. Vi fulgte opp alle pålegg, anbefalinger og råd. Samtidig uttrykte vi ved flere anledninger skuffelse og etter hvert frustrasjon over nedstengninger av arrangementer og aktiviteter vi mente helt klart, og som ble bevist i praksis, at kunne vært gjennomført både nasjonalt og lokalt under trygge smitterammer.

Uansett er vårt inntrykk at så vel barn, ungdom og aktive, som ledere, trenere og ikke minst de tusenvis av frivillige rundt omkring i ski-Norge, fortsatt er veldig motiverte, og gleder seg til å gå løs på nye forberedelser foran neste sesong- en sesong som forhåpentligvis ikke lenger kan betegnes «mot normalt».

Resultatmessig er det mange lyspunkter å trekke fram også denne vinteren. Det har vært en ny historisk god sesong for våre beste utøvere. Blant annet dominerte vi VM i Oberstdorf, og leverte sterk innsats i alpint til tross for mange uhell og skader. I VM i Telemark sist uke, sikret vi oss ikke mindre enn 11 medaljer - ny rekord!

Det er spesielt gledelig at vi har fått fram nye stjerner i mange idretter som knapt var kjent for det norske folk for noen måneder siden.

Paraidretten er, gledelig nok, i ferd med å få bedre rammebetingelser både i bredde og topp. Dette skyldes, ikke minst, det imponerende engasjementet fra Stiftelsen VI og Aker. Håper dette nå kan utvikles enda tettere med Idrettsforbundet og Beitostølen Helsesportsenter. Resultatene i vinter er nok en gang imponerende, og det er god grunn til å se med optimisme fram mot  Para-VM på Lillehammer og Paralympics i Beijing neste sesong.

Gledelig og viktig er også det faktum at det har vært en langvarig, snørik vinter i store deler av landet. Dette har gitt oss utallige eksempler på at skiløping er nasjonalsporten vår. I marka rundt mange av de større byene våre har det rett og slett vært litt kaotiske forhold – ikke bare i helgene, men gjennom hele uker. Noen har spøkefullt sagt at skiløyper/skianlegg må være våre nye felles «hjemmekontor.»

Siden 75 % av alle skianlegg rundt omring i landet, driftes av våre klubber, vil jeg i et år hvor flere enn tidligere på grunn av all nedstengning har brukt ski som aktivitetsform, takke spesielt til våre mange løypekjørere. Det har gledet de tusenvis av skiløpere som benytter løyper og bakker, og som denne vinteren virkelig har gitt et uvurderlig bidrag til å fremme folkehelsen.

Med påsken for døren, vil vi nok en gang se herlige vinter bilder av barn, unge og voksne på ski i både bakker og løyper. Noe av den organiserte toppidretten har nok i all hovedsak avsluttet vintersesongen rekordtidlig. Men svært mange klubber holder fortsatt koken med forskjellige aktiviteter og sesongavslutninger.

Den neste store begivenheten som betyr mye for skiidretten er naturlig nok Skitinget som etter planen skal avvikles 12 juni. Det kommer til å bli gjennomført digitalt. Der skal vi diskuteres og vedta vårt nye strategidokument – «Skiglede for alle» - en langtidsplan for hvordan skisporten skal utvikles i årene framover.

Men før vi kommer så langt vil jeg gjerne ønske dere alle en riktig

God Skipåske!

NIF-EPI01, 01