FIS tar grep for å bli det første klimapositive internasjonale særforbundet

Det internasjonale skiforbundet har tatt grep for å bli det første klimapositive internasjonale idrettsforbundet innen 2022 gjennom FIS Regnskoginitiativ. Vi må være vårt ansvar bevisst, sier skipresident Erik Røste.

FIS regnskoginitiativ sikter på å forhindre fremtidig avskoging tilsvarende mange ganger de estimerte karbonutslippene som FIS-aktiviteter genererer hvert år. Gjennom Regnskoginitiativet vil FIS kompensere sitt karbonavtrykk gjennom bevaringsprosjekter av regnskog, først i de peruanske Ashaninka-samfunnene i Amazonas.

-       Det er svært positivt at FIS går foran med dette initiativet. Vi som driver med vinteridrett er mer enn noen andre avhengige av snø og vinter. Vi må derfor være vårt ansvar bevisst, sier skipresident Erik Røste.

FIS har gjennomført en intern revidering av karbonfotavtrykket til FIS-konkurranser i løpet av en hel sesong. Basert på arrangørdata var FIS i stand til å estimere det totale karbonavtrykket på tvers av tusenvis av arrangementer, for å så iverksette tiltak for å redusere virkningen av disse arrangementene på klimaet.

-       Det var en ytterst viktig prioritet for meg da jeg ble valgt til FIS-president å ha en umiddelbar og meningsfull innvirkning på bærekraften til sporten vår. Dette er ikke bare en plikt vi har som gode verdensborgere, men en forutsetning for å være en attraktiv sport spesielt for de yngre generasjonene, sier president i FIS Johan Eliasch.

Regnskogens sentrale rolle i oksygen- og vannsyklusene er avgjørende for mat- og vannsikkerhet, og for å forhindre ekstreme værhendelser. Den er også verdens viktigste karbonlager. For FIS er det en topprioritet å holde karbonlageret intakt og forbundet har forpliktet seg til å gi finansiering til Regnskoginitiativet.

For å måle karbonfotavtrykket ble FIS-arrangementene delt inn i seks forskjellige kategorier basert på størrelse og omfang. Det ble tatt hensyn til variabler som antall tilskuere, energi- og drivstofforbruk, reiser for akkrediterte personer, samt størrelse og omfang på løyper og infrastruktur, for å nevne noe.

Karbonavtrykkmålingen ble utført av industrileder Planet Mark, i partnerskap med Cool Earth. Dette er det første steget i den karbonpositive reisen til FIS. Hvert år vil det bli utført en survey med FIS-arrangører for å få de mest nøyaktige karbonavtrykkdataene for hver sesong.

Med surveyen får arrangørene et verktøysett for å gi praktiske tips for å redusere sitt karbonavtrykk i et gitt område. FIS vil deretter identifisere passende prosjekter for å beskytte verdens regnskoger og deres samfunn. Hundre prosent av finansieringen fra FIS Regnskoginitiativ vil bli distribuert lokalt til fordel for urbefolkningen som bor i regnskogen.

FIS vil dessuten gjennomføre et belønningsprogram for å anerkjenne de FIS-arrangørene som gjør de største fremskrittene i å redusere sitt karbonavtrykk fra en sesong til den neste.

-       FIS har tatt det første kritiske skrittet for å gjøre organisasjonen klimapositiv. Men i fremtiden vil ansvaret deles mellom FIS og arrangørene. Vårt endelige mål er å utstyre våre interessenter med verktøyene de trenger for å minimere sitt karbonavtrykk, sier FIS-president Johan Eliasch.

FIS har allerede begynt med å redusere reiser ved å optimalisere konkurransekalendere, og å legge til rette for trening lokalt. Det nylige annonserte åpningsrennet for fartssesongen i Zermatt/Cervinia kommer med forpliktelser om å åpne for treningsmuligheter som vil redusere reiser til den sørlige halvkule.

-       Som en utendørs vintersport har FIS en plikt til å være rollemodell på bærekraftsområdet og ta ledelsen i å beskytte miljøet vårt. Vi håper at ved at vi tar grep nå, vil andre følge i våre fotspor. Det er ingen tid å miste, tiden for å handle er nå, avslutter Johan Eliasch i kunngjøringen.

nif-epi04, 04