DNB blir hovedsponsor for VM snøsport

Når DNB i dag er klar som hovedsponsor for VM i snøsport for parautøvere (Lillehammer/Hafjell 12. – 23. januar), er en av hovedhensiktene å bidra til å tette kapitalgapet mellom paralympics-utøvere som Jesper Saltvik Pedersen og olympiske utøvere som Kjetil Jansrud.

Mesterskapet ble av regjeringen vist til som et toppidrettsarrangement som kan gjennomføres som planlagt, selv med de nylig innførte og skjerpede koronatiltakene.

I tillegg til å bidra til gjennomføring av snøsport-VM, som blir det største arrangementet for paraidretten her til lands siden paralympics i 1994, øremerker DNB inntil 1 million til premiepenger.

- Som Norges største bank er vi opptatt av hvordan vi kan utøve samfunnsansvar og positiv påvirkning gjennom sponsorsamarbeidene våre, dette er noe vi har jobbet med over mange år. Vi ser frem til å bidra til at VM på Lillehammer og Hafjell blir verdens første mesterskapet med premiepenger for Jesper Saltvik Pedersen, Birgit Skarstein og de andre utøverne. Vi regnet oss frem til at forskjellene på premiepenger på et VM for parautøvere og et VM for olympiske utøvere er opp mot 10 millioner kroner. Sånn skal det ikke være, og vi ser frem til å bidra til å jevne ut forskjellene, sier markedsdirektør i DNB Aina Lemoen Lunde.

VM-arrangøren avsatte tidlig et mindre beløp til premiepenger. DNBs bidrag løfter dette til et nytt nivå, noe prosjektleder for snøsport-VM, Ola Keul mener er av stor betydning.

- Utvikling til det bedre innen idretten, som andre samfunnsområder, drives av aktører som går foran og utfordrer det bestående. Under VM er vår ambisjon at utøvernes enestående prestasjoner skal bli gitt den oppmerksomheten de virkelig fortjener, og samarbeidet med DNB muliggjør virkelig dette.

Det forventes stor oppmerksomhet rundt det NRK-sendte mesterskapet, noe sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen, mener er et felles ansvar.

– Vi har samarbeidet med paraidretten i mange år. Nå ønsker vi også å bidra til det historiske snøsport-VM på hjemmebane i flotte rammer på Lillehammer og på Hafjell. Sammen har vi et ansvar for å skape enda større oppmerksomhet rundt disse fantastiske prestasjonene. Alle som elsker vinteridrett fortjener å få oppleve Jesper, Birgit og de andre utøverne kjempe om VM-medaljer på hjemmebane. Som følge av de nye koronatiltakene må nok publikum følge  VM fra godstolen hjemme og ikke langs løypa, men minnerikt skal det bli uansett, sier Sponsorsjef i DNB Tina Wesselsen.

nif-epi04, 04