Stein Olav Snesrud (NTB )

Utfordrende situasjon

Det er mye usikkert rundt det vedtatte fluorforbudet, men etter styremøtet i FIS 9. oktober får vi svar på hva som vil gjelde kommende sesong.

Gå til Norges Skiforbunds fluorside

Før denne sesongen har FIS besluttet et fluorforbud i alle våre grener, og de jobber med en testprosedyre for kontroll. Norges Skiforbund legger ikke skjul på at situasjonen er utfordrende uten ferdigutviklede testapparater. Vi anbefaler derfor å avvente situasjonen til FIS Council har hatt møte 9. oktober. De beslutninger som fattes der vil legge føringer for gjennomføring av fluorforbud og flurkontroller ved norske skirenn i vinter.

Hva er forskjellen på EU og FIS sitt fluortilbud

– Selv om situasjonen for oss er utfordrende har vi i NSF hatt et fluorforbud på aldersbestemt nivå som har vært verdibasert. Vi har heller ikke hatt tilgang til tekniske hjelpemidler som med 100 prosent sikkerhet kan påvise fluor. Om det vedtatte FIS-fluorforbudet vil gjelde i vinter kan da vårt tidligere fluorforbud gjøre forberedelsene til sesongstart enklere for mange i ski-Norge, sier smøresjef for langrenn i Norges Skiforbund, Stein Olav Snesrud.

I forbindelse med prosessen til en fluorfri skiidrett har FIS kommet med en oppskrift for å sikre at alle typer ski som er smurt med fluor, skal bli fluorfrie. Norges Skiforbund anbefaler foreløpig å avvente FIS sin oppskrift til etter at vi får svar fra FIS etter styremøtet 9. oktober på hva som blir gjeldende kommende sesong. Det har kommet opp mange ubesvarte spørsmål som vi ikke har svar på i dag, og vi er kontinuerlig i dialog med FIS frem til det kommer på plass et fungerende og rettferdig kontrollsystem.
– Det er enkelt å forholde seg til et fluorforbud som vi er svært positive til, men utfordringen er hvordan dette kommer til å bli håndhevet. Dette må bli rettferdig for alle, og vi må unngå spekulasjoner om det blir rettferdig eller ikke. Vi er sikre på at FIS gjør det de kan for at det skal bli rettferdig, og testapparatet må fungere skikkelig dersom forbudet skal innføres, forklarer Snesrud.

PS: For de som skal kose seg i alpinbakken, turfolket og for de som trener på ski, men ikke er med i konkurranser vil ikke fluorforbudet ha noen innvirkning. Forbudet mot fluor gjelder i konkurranser i regi av FIS og NSF. Det viktig å skille mellom FIS sitt fluorforbud og EU-direktivet som tredde i kraft juli 2020. EU direktivet forbyr ikke fluor, men det regulerer industrien i forhold til hva slags type fluorprodukter de har lov å produsere og selge. Smurningsleverandørene har visst om dette i flere år, og de har kommet på markedet med produkter som inneholder lovlig fluor. Det er ikke forbudt for det norske folk som skal gå tur i marka å fortsette og bruke de produktene man tidligere har kjøpt inn. Vi anbefaler fluorfrie produkter når du skal gå til innkjøp av nye produkter.

nif-epi04, 04