FIS fortsetter sin gode utvikling

FIS har vist stor vilje til endring og modernisering de siste årene. Den uavhengige og anerkjente undersøkelsen viser at organisasjonen har et godt styresett.

Undersøkelsen baserer seg på fem områder. Dette er transparens, integritet, demokrati, utvikling og kontrollmekanismer. Det er tredje gangen denne undersøkelsen gjøres av «I Trust Sport», et London basert konsulentselskap for AIOWF (sammenslutningen av olympiske vintersærforbund). Den samme undersøkelsen gjøres også for de sommer olympiske særforbundene.

Det kan maksimalt oppnås 40 poeng innenfor de fem områdene, 200 poeng totalt. FIS fikk 170 poeng i årets undersøkelse, en fremgang fra 113 poeng i 2016 og 150 poeng i 2018. Med dette er FIS det beste vinter olympiske særforbundet og i høyeste kategori, A1 kategorien, sammen med 6 sommerolympiske særforbund.

– Det har de siste årene skjedd store og positive endringer i FIS, noe denne internasjonale og anerkjente undersøkelsen er et bevis på. Jeg opplever at FIS i dag er en organisasjon med endringsvilje og fokus på å tilpasse seg den verden vi lever i. Det er fortsatt arbeid som gjenstår, men samtidig må vi i Norge ikke glemme at det tar tid å endre en stor internasjonal organisasjon med kulturelle forskjeller og mange medlemsland. Men jeg er helt sikker på at den positive utviklingen vil fortsette, sier skipresident Erik Røste.

Les mer her

Les mer på fisski.com