Retningslinjer for treningssamlinger

Norges Skiforbund har utarbeidet Covid-19-treningslinjer for samlinger i NSF frem til 31. august 2020.

Nedenfor finner du regler og retningslinjer som omfatter alle utøvere som vil delta på samlinger i regi av Norges Skiforbund. Hensikten med disse er å sikre et trygt treningsmiljø med lavest mulig risiko for smittsomme sykdommer. Veileder for smittevern i idretten fra Helsedirektoratet er lagt til grunn for retningslinjene. På enkelte punkter er våre retningslinjer mer detaljerte og restriktive fordi dette anses nødvendig for personer som trener mye, er relativt tett på hverandre og derfor kan være ekstra sårbare for smitte. Hver gren kan etter behov legge til egne bestemmelser, men alle grener forplikter seg på følgende:

Vennligst påse at du har vurdert følgende forhold før du kommer på samling:
A.      Gjør deg kjent med innholdet i disse retningslinjene i god tid før avreise (sendes utøver på e-post).
B.      Ikke kom på samling dersom:
    1.      Du har ett eller flere av følgende symptomer: Hodepine, feber, rennende nese, sår hals, kvalme, nyser eller hoster, er kortpustet, har mistet lukte- eller smakssansen.
    2.      Det er mindre enn 3 dager siden du ble frisk av sykdom med noen av symptomene nevnt over. Kontakt laglegen din hvis du er i tvil om du bør dra eller ikke.
    3.      Du har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av COVID-19 i løpet av de siste 10 dagene eller du bor sammen med noen som er i karantene.
    4.      Du er i en risikogruppe for COVID-19 (definert av FHI).
    5.      Dersom du kun har en administrativ oppgave som kan løses via Skype, Teams aller annen elektronisk formidling.

C.      Begrens kontakt med nye mennesker og steder de siste 3 dagene før samling.
D.     Unngå bruk av offentlig transport til samling, inkludert fly, hvis ikke dette er klarert med medisinsk ansvarlig i din gren. Ikke ta med passasjer i privatbil, hvis ikke denne personen er en del av husstanden din (dere bor sammen), og ha færrest mulig stopp på vei til samlingen (butikker, bensinstasjoner etc).
E.      Dersom en utøver eller et medlem av støtteapparat har vært i utlandet, må vedkommende i karantene i 10 dager før deltagelse på samling.

Vennligst opptre på følgende måte når du er på treningssamling:
1.      Vask eller desinfiser hendene innen 5 minutter fra ankomst på samling/trening, alltid før et måltid eller at du har hatt en prat med noen, hver gang du har vært på toalettet og minst annenhver time i løpet av oppholdet.
2.      Hold til enhver tid en trygg avstand på cirka 2-metersregelen til personer du er sammen med i mer enn 15 minutter. Dette vil redusere sjansen for at du får karantene hvis en annen blir syk.
3.      Hold minst 1 meter avstand til personer du har kortvarig kontakt med og unngå nærkontakt med ukjente i hotellet/på stedet.
4.      Unngå lengre (mer enn 15 min) sammenkomster på mer enn 10 personer hvis ikke 2 meters reglen kan overholdes (spisesal, fellesrom, etc).  Samles gjerne utendørs der det er mulig.
5.      Tilberedning av mat og bespisning bør skje med minst mulig involvering av- og kontakt med andre personer. Felles frokost, lunch og middagsbuffeer bør unngås og mellommåltider inntas fra egen matpakke. Middager bør serveres direkte på tallerkener. Felles vann, saft, te- kaffemugger må unngås og det samme gjelder felles sportsdrikkedunker
6.      Dekk til munn og nese med et engangslommetørkle/papir dersom du hoster eller nyser, eller bruk alternativt albuekroken/armen som dekke. Kast papiret i på et egnet sted og vask hendene i etterkant.
7.      Unngå så godt det lar seg gjøre å ta deg i ansiktet (øyne, nese, munn) og minimer direkte kontakt med overflater som hyppig berøres av mange. Dette gjelder også dersom man bruker hansker.
8.      Under trening er det ikke lov å spytte eller snyte seg hvis man ikke er i bakerst i en gruppe eller på betryggende (>5 m) avstand til andre. Hold minst 1 m avstand til siden og helst 2 m avstand bakover/forover hvis man trener i en gruppe. Begrens treningsgruppen til maksimalt 10 personer.
9.      Ikke byttelån/utveksle tøy, treningsutstyr, baller, drikkeflasker, mobiltelefoner, PC-er eller andre personlige eiendeler.
10.  Dusj og tøyskift skal foregå på eget rom. Felles garderober, bad, badstuer, o.l. skal ikke benyttes.
11.  Hold rommet ryddig slik at renholdere kan gjøre best mulig jobb hver dag. Vask/tørk treningstøy selv.
12.  Bruk desinfiserende servietter eller antibac på dørhåndtak, heisknapper, kaffemaskiner og andre overflater som berøres av mange hvis du er i tvil om slike flater er godt rengjort.
13.  Begrens besøk på andre utøveres rom og i områder på hotellet/stedet der du ikke har noe du må gjøre.
14.  Dersom du føler deg det miste syk, så gi umiddelbart beskjed til lege/fysioterapeut og trener per telefon og hold deg på rommet inntil du har fått beskjed om hva du bør gjøre videre.

20. mai 2020
Ola Rønsen, Medisinsk ansvarlig i Norges Skiforbund
Øystein Andersen, Anders Heen, Trond Floberghagen, Guri Ranum Ekås og Tommy Valio. Medisinsk ansvarlig respektivt i Langrenn, Kombinert, Alpint, Hopp, Telemark og Freeski

NIF-EPI01, 01