Jobber aktivt for kompensasjon

Skiforbundet jobber fortsatt aktivt for kompensasjon for avlyste arrangement.

I dag offentliggjorde Lotteri- og stiftelsestilsynet at det er søkt om «kun» 264 av de 600 millioner kronene som var satt av til statlig kompensasjon til idretten for avlyste arrangement i mars og april.
– Vi har hele tiden vært tydelige på at ordningen slik den er utformet, er for smal og ikke dekker skiidrettens behov, sier generalsekretær Ingvild Bretten Berg.

Da det ble kjent at  ordningen i hovedsak skulle dekke tapte billettinntekter, deltakeravgift og merutgifter for arrangører, påpekte Skiforbundet at ordningen slik den var tilrettelagt, ikke traff det reelle behovet.

– Vi er derfor tilfreds med at Kulturministeren i dag har uttalt at han og departementet nå vil vurdere endringer, slik at ordningen skal treffe bredere. Det er viktig for skiidretten med tanke på alle konkurransene som ble avlyst på svært kort varsel og med store økonomiske tap.

Bortfallet av inntektene fra de store skiarrangementene har blant annet resultert i at de kretsansatte som jobber mot klubbene og med barne- og ungdomsaktiviteten, er permitterte. Disse finansieres blant annet av disse inntektene.

– Vi kommer fortsatt til å jobbe aktivt, både administrativt og politisk, med at endringer i ordningen vil være tilpasset skisporten behov, og også må gjelde for arrangementer i mars og april, sier skipresident Erik Røste.

Klubber og medlemmer i Norges Skiforbund kan holde seg oppdatert på våre nettsider. Der vil dere finne siste nytt.