Ingen planer om å avlyse skiarrangement i Norge

Det foreligger ingen konkrete planer om å avlyse arrangementer på ski i Norge.

De kommende ukene pågår og arrangeres det en rekke internasjonale skikonkurranser hos ulike norske arrangører.

“Norges Skiforbund følger utviklingen av coronaviruset (COVID-19) nøye og baserer seg på løpende informasjon, risikovurdering og anbefalinger som gis fra norske helsemyndigheter via Folkehelseinstituttet. Vi har i tillegg kontakt med lokale myndigheterPå nåværende tidspunkt gjennomføres alle arrangement som planlagt, sier medisinsk ansvarlig i Norges Skiforbund, Ola Rønsen.

Norges Skiforbund (NSF) har vært i kontakt med Helsedirektoratet i etterkant av dagens pressekonferanse.

“Helsedirektoratet vil være tydelige på at det ikke foreligger noen konkrete planer om å avlyse skiarrangementet i Norge, men vi monitorerer situasjonen og har en god dialog”.

Norges Skiforbund har oppfordret alle arrangører, utøvere, støtteapparat og tilskuere til å følge Folkehelseinstituttets vaner for å forebygge smitte. God hygiene, bruk av antibac og rengjøring av offentlige områder blir ekstra viktig i tiden framover.

Medisinsk ansvarlig i NSF, Ola Rønsen, har tidligere påpekt at det er trygt å konkurrere så lenge man er frisk og ikke har vært i nærkontakt med folk som er smittet

Vi følger risikobildet tett og vil følge de rådene som helsemyndighetene til enhver tid gir.

nif-epi04, 04