Informasjon om nytt Coronavirus til bruk for arrangører av skiaktiviteter i Norge

Informasjon fra vår medisinske ansvarlige, Ola Rønsen.

Coronaviruset COVID 19 er i utvikling i Norge, men det er per i dag ,29.02.20, ikke grunn til å endre planer for gjennomføring av skiidrettsarrangement. Dette begrunnes ut ifra risikovurdering og anbefalinger som norske helsemyndigheter (Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet) så langt har kommet med til befolkningen. Det er trygt å samles på arrangementer og det er trygt å konkurrer så lenge man er frisk og ikke har vært i nærkontakt med en smittet person. Skiforbundet anbefaler allikevel å være nøye med at man ikke konkurrerer eller deltar som frivillig i arrangementet hvis man er syk. Vi anbefaler også at arrangøren legger til rette for gode almene smitteverntiltak.

Skulle risikobilde med hensyn på spredningen og alvorlighetsgraden av COVID-19 sykdom endre seg vesentlig i den norske befolkningen vil vi følge de rådene som myndighetene gir. Disse finnes til enhver tid oppdater på Folkehelseinstituttets (FHI) nettsider.