Jarl Magnus Riiber (NTB)

Verdenscupen på Lillehammer utsettes til senere i sesongen

Styret i Norges Skiforbund har i et ekstraordinært møte i dag besluttet å be FIS om at den planlagte verdenscupen i langrenn, hopp og kombinert på Lillehammer, fra 4. til 6. desember, utsettes til senere i sesongen.

– Med utgangspunkt i den vanskelige tiden vi er i, usikkerheten og konsekvensene knyttet til Covid-19, mener Norges Skiforbund at det ikke er riktig å arrangere verdenscup på Lillehammer nå. Vi vil heller jobbe med å finne nye datoer i samråd med FIS og lokal arrangør senere i vinter, og samtidig se på muligheten for å arrangere flere nasjonale konkurranser for toppidretten, sier skipresident Erik Røste.

Kulturministeren og helsemyndighetene er orientert om skistyrets beslutning.
Skipresidenten vil også takke kulturministeren for et godt samarbeid i denne saken.

I samarbeid med arrangør, lokale og nasjonale myndigheter og FIS, har Skiforbundet over lang tid jobbet målrettet med utgangspunkt i å gjennomføre konkurranser på Lillehammer på en forsvarlig måte.

– Det er utarbeidet detaljerte planer for smittevern med god veiledning fra helsemyndighetene, og det er gjort et betydelig arbeid av arrangøren for å sikre en trygg gjennomføring, sier generalsekretær Ingvild Bretten Berg.

– Med dagens usikkerhet og de betydelige ressursene som må til, både økonomisk og menneskelig, mener vi likevel dette er en riktig beslutning, sier Røste

Beslutningen får svært negative konsekvenser for mange.

Derfor er det avgjørende at Skiforbundet sammen med myndighetene, arrangør, kommune og FIS, så raskt som mulig finner frem til gode løsninger for gjennomføring senere, med alle involverte.

Det grundige arbeidet som er gjort i forbindelse med Lillehammer, vil også bidra til at nasjonale konkurranser for toppidretten kan gjennomføres på en god og trygg måte.

Ragnhild Haga. Foto: NTB