Fra arrangementet i Trondheim i helga. Maren Lundby, Jørgen Graabak og Julie Myhre (Martin Riseth)

Trondheim tildelt ski-VM 2025

Lørdag ble det endelig bekreftet: Det internasjonale Skiforbundet (FIS) har tildelt Norges Skiforbund (NSF) og Trondheim Kommune VM på ski i nordiske grener i Granåsen i 2025.

– Dette er en gledelig dag for norsk skisport. Et VM vil gi et oppgradert anlegg i Granåsen som vil inspirere, glede og sikre aktivitet i mange år fremover både for bredde og topp. Hele ski-Norge har støttet Trondheim som VM-søker, og nå har drømmen endelig blitt til virkelighet. Vi har et svært godt samarbeid med Trondheim kommune og skisporten i Trøndelag. Sammen ønsker vi å gjennomføre et VM med fokus på bærekraft, teknologiutvikling, idrettsglede og folkefest, sier skipresident Erik Røste.

Trondheim tapte for Oberstdorf i 2021, som søkte for sjette gang og for Planica i 2023, som søkte for fjerde gang.
– Denne gangen var vi eneste søker, ikke fordi ingen andre vil ha VM, men fordi den internasjonale skifamilien er enige om at det er Norge og Trondheims tur. Jeg var selv tilstede under de fantastiske dagene i 1997 og gleder meg til å oppleve folkefesten på nytt, sier Røste.

Norge har arrangert VM på ski seks ganger. Sist det var VM i Norge, var i 2011 i Oslo, mens Trondheim arrangerte i 1997. Før dette ble det arrangert VM på ski i Oslo i 1982, 1966, 1952 og i 1930 (FIS regnet 1952 i Oslo som både OL- og VM-øvelser).
– Dette er en stor dag.  Selv om det har ligget i kortene lenge, er det godt å få den endelige avklaringen. Vi har samarbeidet godt med idretten som ønsker å prioritere å få VM til Trondheim. For kommunen har det vært like viktig å få til et godt hverdagsanlegg som folk kan bruke i tiår fremover.  Nå får vi begge deler, og vi skal samarbeide videre med idretten for å skape et folkelig, miljøvennlig og fantastisk VM i Granåsen. Kort sagt tidens VM opplevelse. Dette blir gøy, sier ordfører i Trondheim kommune, Rita Ottervik.

Bjørn Dæhlie under VM 1997. Foto: NTB

nif-epi04, 04