Idrettens barnebestemmelser

Deltagelse i barneidretten har en viktig egenverdi. I tillegg gir det mange et grunnlag for livslang idrettsglede.

Trygg og morsom barneaktivitet forutsetter gode klubbmiljøer som setter barnas behov i fokus. Et godt miljø bygges gjennom at alle kjenner og støtter hverandre, kan alle navn, er i aktivitet, får prøve nye ting, og opplever både mestring og utfordring.»

Gjennom Telenor Karusellen gir arrangørklubbene barna opplevelser på ski sammen med andre barn, som forhåpentligvis setter varige positive spor! For mange barn og foreldre/foresatte er Telenor Karusellen deres første møte med den organiserte skiidretten. Telenor Karusellen gir arrangørklubbene en mulighet til å vise seg frem på en god måte i sitt nærmiljø.

Over halvparten av Skiforbundets 1100 klubber har årlig arrangert Telenor Karusellen de siste 10 år og viser med dette at klubben ønsker å vise seg frem positivt i sitt lokalmiljø. Foreldre/foresatte skal være trygge på at deres lokalklubb er en god klubb for deres barn.

Norsk Idrett har jobbet med å utvikle en god og sunn barneidrett i mange år. Barneidrettsbestemmelsene sammen med Idrettens Barnerettigheter sist vedtatt på Idrettstinget 2015 illustrerer dette.

Når foreldre/foresatte og deres barn rekrutteres til en klubb som arrangerer Telenor Karusellen, skal de være sikre på at klubbens verdier er i henhold til Idrettens Barnerettigheter.

IDRETTENS BARNERETTIGHETER
1. TRYGGHET Barn har rett til å delta i et trygt treningsmiljø, fritt for press og utnyttelse. Barn under 6 år skal ha med seg en voksen på aktivitetene. Skader skal forebygges.
2.  VENNSKAP OG TRIVSEL Barn har rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter der det er lagt til rette for at de skal utvikle vennskap og solidaritet.
3. MESTRING Barn har rett til å oppleve mestring og lære mange ulike ferdigheter.  De skal også ha muligheter for variasjon, øving og samspill med andre.
4. PÅVIRKNING Barn har rett til å si sin mening og bli hørt. De skal ha mulighet til å være med på planlegging og gjennomføring av egen idrettsaktivitet sammen med trenere og foresatte.
5. FRIHET TIL Å VELGE Barn har rett til å velge hvilken idrett, eller hvor mange idretter de vil delta i. De bestemmer selv hvor mye de vil trene.
6. KONKURRANSER FOR ALLE Barn har rett til å velge om de vil delta i konkurranser eller ikke. Barn som melder overgang fra en klubb, innen samme idrett, skal ha full rett til å delta i konkurranser for en ny klubb straks overgangen er registrert.
7. PÅ BARNAS PREMISSER Barn har rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter som er tilpasset deres alder, fysiske utvikling og modningsnivå.

Les mer om barneidrett på idrettsforbundet.no