Ingvild Bretten Berg (NTB scanpix)

Skiforbundet med overskudd i 2018

Norges Skiforbund har et overskudd på 2.1 millioner kroner i 2018. Skiforbundet omsatte totalt for 337 millioner kroner i 2018, en økning fra 311 millioner kroner i 2017.

Driftsresultatet var totalt på 5 millioner kroner, inkludert en avsetning i to arrangementsselskap, Lillehammer og Holmenkollen Skifestival på til sammen 2.9 millioner kroner.

Av den totale omsetningen utgjorde inntektene i grenene 192 millioner kroner og arrangement 95 millioner kroner. Grenenes utgifter utgjorde 194 millioner kroner.

-Jeg er godt fornøyd med den økonomiske forbedringen i 2018 sammenlignet med det negative resultatet året før. Dette skyldes et betydelig fokus på økonomirapportering og kostnadskontroll, sier generalsekretær Ingvild Bretten Berg.

Årets resultat er tillagt egenkapitalen, som pr. 31.12.2018 utgjør 75 millioner kroner. Skitinget besluttet våren 2018 at det kunne benyttes inntil 3 millioner kroner av egenkapitalen til investering i kompetanse og utdanning. Denne investeringen er i 2018 tatt over driften, slik at egenkapitalen ikke ble benyttet til dette.

-2019 er et omstillingsår, hvor vi skal gjøre flere tiltak i organisasjonen for å tilpasse oss fremtiden og nye utfordringer. Jeg er derfor glad for at egenkapitalen er styrket, fordi omstillingen kan bety noen ekstrakostnader, sier Bretten Berg.