Skiforbundet støtter regjeringens tiltak i kampen mot doping

Da jeg takket av alle som bidro til de formidable prestasjonene i VM - ene, fikk jeg utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger.

Av: Skipresident Erik Røste

Disse mesterskapene vil for all framtid framstå som historisk og uvirkelig. VM i Seefeld inneholdt på en måte alt, også dessverre en dopingavsløring, som også er svært spesiell i den forstand at utøvere ble tatt på fersk gjerning, etter en omfattende politiaksjon med døgnkontinuerlig spaning over lang tid.

Saken ser dessuten ut til å vokse nærmest dag for dag, og det forventes nye avsløringer og identifiseringer i tiden framover. I dag ble det kjent at den tyske dopinglegen leide til og med et anneks i nærheten av skistadion på Lillehammer i tilknytning til verdenscupen der i desember. Midt oppe i alt det triste i denne situasjonen, er det heldigvis også flere positive trekk som det er verdt å merke seg. En omfattende dopingliga basert i Tyskland er avslørt og mange risikerer lange fengselsstraffer, juksemakere fra langrenn og sykkel (foreløpig) er tatt og de rene utøverne har vunnet nok en seier.

Det kanskje mest gledelig er innsatsen til politiet, som åpenbart har benyttet store ressurser for å komme til bunns i denne saken. Jeg håper at også norsk politi ville gjort de samme prioriteringene i en tilsvarende situasjon for det er helt klart at både en global kriminalisering av doping, med høye straffer, og en mye sterkere involvering fra politiets side vil føre til en markant opptrapping i kampen mot doping.

Jeg tenker ikke minst på politiets adgang til å bruke langt sterkere virkemidler enn Wada og nasjonale antidopingorganisasjoner. Som eksempel kan nevnes det som skjedde under pågripelsen av utøverne i Seefeld. Politiet brøt seg inn i rommet og kunne ta juksemakerne på fersk gjerning. Hvis det hadde vært representanter for dopingbyråene som skulle be om dopingtest, kunne ikke de opptrådt på samme måte. De kunne banke på døren og ble det ikke åpnet, måtte de forlate huset og gi utøverne en advarsel i ettertid.

Denne type organisert dopingkriminalitet ville ikke vært mulig å avsløre uten politiets ressursbruk innen overvåkning, etterretning og inngripen med tøffe midler.

Nå signaliserer også regjeringen krav om tettere samarbeid mellom Antidoping Norge (ADNO) og politiet, blant annet ved å endre loven slik at politiet kan dele informasjon de sitter på med ADNO. Regjeringen vil også gå etter dopere og bakmenn rent økonomisk med inndragning av penger.

For skiforbundet er dette gledelige nyheter som vi umiddelbart gir vår uforbeholdne støtte. Kriminalisering av doping med harde straffer er også svært positivt for alle de vi arbeider for skal lykkes - de rene utøverne.