Erik Røste (NTB scanpix)

Flott nordisk helg i Lillehammer

– Årets arrangement har styrket Lillehammers posisjon som World Cup-arrangør i starten av sesongen, mener skipresident Erik Røste.

Det ble to fine dager i Lillehammer hvor både publikum og værgudene viste seg fra en fantastisk side lørdag, mens arrangørene også klarte å gjennomføre søndagens renn – til tross for mer utfordrende vær. Totalt kom det 12 000 tilskuere i løpet av World Cup-helga, og det var i underkant av 500 frivillige som sørget for en fin gjennomføring.
– Med ny organisasjon på plass var vi ekstra spente foran årets arrangement, men dette har fungert veldig bra. Tilbakemeldingene fra FIS og teamene er positive. Jeg har også registrert en god blanding rutinerte frivillige, mens jeg også har sett mange nye fjes. Dette er veldig gledelig, sier Røste

Det var Lillehammer Olympiapark som gikk inn som arrangør for et halvt år siden i samarbeid med Norges Skiforbund.

– Vi var ydmyke for oppgaven vi påtok oss. Det var ingen rom for å feile under gjennomføringa i årets arrangement, men føler at vi har løst oppgavene greit. Vi har også god kontroll på at vi kommer til å lande et godt økonomisk resultat som vi kan bygge videre på, sier leder for Lillehammer Olympiapark AS, Per Olav Andersen.

Det er mange skirenn i Lillehammer fremover. Allerede i morgen starter para nordic World Cup i langrenn og skiskyting, et arrangement over 10 dager. I mars er det først klart for RAW AIR før det er klart for et samlet ski-NM, som også er historisk for Norges Skiforbund. Neste år blir også World Cup-helga første helga i desember utvidet med første verdenscuprenn i kombinert for kvinner.

Se også World Cup Lillehammers nettside

NIF-EPI03, 03