Martin Johnsrud Sundby og Hans Christer Holund i aksjon på Beitostølen i fjor. (NTB scanpix)

Skiløypene på Beitostølen klare

Åpningsrennene i kombinert og langrenn 22.-24. november på Beitostølen er sikret. I dag blir en 5 km lang langrennsløype klar etter at «snøhauen» ble åpnet denne uka.

– Vi er glade for å se at snøprosjektet på Beitostølen fungerer skikkelig, sier Norges Skiforbunds arrangementssjef Terje Lund.

Det har igjen blitt lagret snø på Beitostølen fra sist vinter. Denne uka har det vært tre gravemaskiner, fem lastebiler, hjullaster, seks traktorer med henger og en stor tråkkemaskin i sving for å gjøre alt klart til åpning i dag. Dermed kan både eliteløpere og mosjonister boltre seg i konkurranseløypene på Beitostølen foran den tradisjonelle åpningshelga for langrenn og kombinert 22.-24. november.

– Det gir oss ro rundt forberedelse å vite at det er kontroll på snøen så tidlig, og værprognosene kommende periode ser også lovende ut, sier Lund.

Tre uker før åpningshelgen 22.-24. november er en fullverdig løype på 5 kilometer med 6-9 meter bredde, stadion og standplass klar til bruk.

- Vi startet mandag morgen og jobbet med utkjøring til onsdag ettermiddag. I går hadde vi finprepping, og i dag er løypene klare for bruk, opplyser en fornøyd arrangementsansvarlig på Beitostølen, Erik Østli.

Totalprosjektet har en ramme på 1,2 millioner kroner og er et spleiselag mellom arrangør, turistnæring og kommune. Parallelt med at «snøhaugen» er Beitostølens forsikring for gjennomføring av det TV-sendte åpningsrennet Beitosprinten gir det også turistnæringen forutsigbarhet ved booking av treningstid for landslag og klubber. Det vil være en avgift i konkurranseløypene frem til og med 15. desember.

Foto: Erik Eggum

Se også program for helga

Se også Video fra snøutkjøringen denne uka. Video: Erik Eggum / www.anleggsfilm.no