Uavhengig undersøkelse av styresettet i internasjonale særforbund

Det internasjonale skiforbundet kom godt ut av den siste undersøkelsen, Sports Governance Observer for 2019, som har gitt en vurdering av godt styresett i seks internasjonale idrettsforbund.

Rapporten Sports Governance Observer er utgitt av Play the Game. Dette er en del av det danske instituttet for idrettsstudier, opprettet av det danske kulturdepartementet i 2004. Rapporten viser at FIS har stor fremgang i forhold til godt styresett. Med en økning fra 61 prosent i 2015 til 74 prosent i 2019, er FIS på en klar 2. plass blant utvalget av olympiske særforbund som er med i undersøkelsen.

– Rapporten viser at det jobbes godt med styresettet i FIS. Det å bli kontrollert av uavhengige er veldig bra. Rapporten viser gode framskritt på mange områder, men også at FIS har områder som kan forbedres. Norge har vært en pådriver i dette arbeidet og skal være det også i framtiden, sier skipresident Erik Røste.

Se sak på fisski.com

Gå til rapporten på Play the Game