VM 1997. (NTB scanpix)

180 millioner til VM på ski 2025

Kulturdepartementet gir Trondheim kommune og Granåsen tilsagn om 180 millioner kroner fra spillemidlene til utbygging av Granåsen skisenter for Ski-VM.

– Da Skitinget i Norges Skiforbund i 2014 valgte Granåsen og Trondheim som neste arrangør av VM i Nordiske Grener i Norge, var det for at det er behov for et oppgradert Granåsen. Et anlegg som skisporten i Trøndelag virkelig har behov for. Bevilgningen på 180 millioner fra kulturdepartementet, er med å sikre denne oppgraderingen først og fremst for hverdagsidretten, men som også kan brukes til internasjonale arrangement, sier skipresident Erik Røste

Tilskuddet forutsetter at Ski-VM i nordiske grener blir lagt til Trondheim kommune.

- Ski er nasjonalidretten vår. Et VM på ski på norsk jord er et stort og viktig mesterskap som samler hele nasjonen. Derfor gir vi et rekordbeløp til et enkeltanlegg på180 millioner kroner. Tilskuddet skal gå til opprusting av Granåsen for å sikre at anleggene er moderne og i topp stand, sier kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande.

Les også: Presenterte VM-søknaden

Erik Røste (skipresident), Trine Skei Grande (kulturminister) og Erling Moe (V).

NIF-EPI03, 03