Fra venstre: Morten Wolden (rådmann Trondheim komune), Linda Hofstad Helleland (kulturminister) Nils A. Røkke (Sintefs klimateknologidirektør), Marit Gjerland (anleggsrådgiver Norges Skiforbund) og statssekretær Bård Folke Fredriksen.

Støtte til «Snow for the future»

- Vi er svært glade for at Kulturdepartementet velger å gi støtte til et forskningsprosjekt der gode resultater vil gi skisporten banebrytende muligheter, forteller anleggsrådgiver i Norges skiforbund, Marit Gjerland.

Snøprosjektet «Snow for the future» har som mål å utvikle klimavennlig snøproduksjonsteknologi under varmere temperaturer. Kulturdepartementet ga sist uke 2,3 millioner i støtte til prosjektet.

- Å oppnå bærekraftige løsninger for snøproduksjon som frigjøres fra kuldegrader er ingen kjapp sak. Håpet er at gjennom internasjonalt samarbeid mellom industriaktører og universitet ba. i Kina, vil man lykkes med teknologi for å gi folk snø under skiene der hvor folk bor, sier Gjerland.

Per i dag er Norges beste bidrag i dette samarbeidet de ledene forskningsmiljøene i Trondheim. NSF er stolte over å ha Sintef og NTNU som partnere i denne ambisjonen, og forbundet vil også understreke betydningen av den klare motivasjonen hos Trondheim Kommune.

- Klimautfordringene er kanskje skisporten største trussel. Det er derfor naturlig for oss å være pådriver til ikke bare sikre rekrutteringen for norsk skisport, men også bidra til innovasjon for å åpne opp nye markeder. Målet er utvikling av snøteknologi som kan levere både snø og varme. Dette blir en svært spennende reise å ta fatt på, sier Gjerland.

Se tidligere sak på skiforbundet.no
Mer fakta om «Snow for the future»

NIF-EPI02, 02