Tove Moe Dyrhaug (NTB)

Valgkomiteens innstilling

Valgkomiteen i Norges Skiforbund har innstilt Tove Moe Dyrhaug (56) som ny skipresident.

Erik Røste har tidligere meddelt at han ikke tar gjenvalg som president i Norges Skiforbund.

Dyrhaug er medlem i Tydal IL (Sør-Trøndelag skikrets) og har siden 2013 vært daglig leder i Rosenborg Ballklubb. Dyrhaug har sittet skistyret i ti år og vil bli første kvinnelige skipresident i NSF dersom hun blir valgt på skitinget i Molde i juni.

- Jeg er glad for å ha valgkomiteens tillit og ser frem til mange store, spennende og utfordrende oppgaver, dersom jeg blir valgt. Sammen med en engasjert organisasjon er mitt fokus å utvikle skisporten videre og bidra til at vi er best mulig rustet til å møte dagens utfordringer og de som kommer. Vi må bygge på den sterke posisjonen skisporten har i Norge for å sikre mest mulig aktivitet både i topp og bredde, sier Dyrhaug.

- Med sin kunnskap, erfaring og menneskelige egenskaper er vi trygge på at Tove Moe Dyrhaug er den rette til å lede norsk skisport videre. Tove er inkluderende, lydhør, målbevisst og har stor arbeidskapasitet.  Hun har også lang erfaring med å håndtere stort press, noe som er nødvendig i rollen som skipresident, sier Sverre K. Seeberg, leder av valgkomiteen.

Valgkomiteen mener at det er i Norges Skiforbunds interesse at en skipresident har mulighet til å benytte det meste av sin tid til det beste for norsk skisport. Det legges til grunn i innstillingen at skipresidenten har sitt verv som hovedbeskjeftigelse.

Aage Elmenhorst Schaanning (57) er samtidig innstilt som ny visepresident. Han er konserndirektør finans og økonomi i KLP Forsikring. Schaaning var i sin tid langrennsløper i Sportsklubben Freidig. Han har medaljer fra junior-NM. Han er i dag medlem i Fossum IF (Akershus skikrets). Han har vært engasjert som trener og oppmann i både Øvrevoll Hosle IL og Fossum IF.

Valgkomiteen har innstilt fire nye medlemmer til skistyret. 5 av 13 medlemmer vil være kvinner. I tillegg velges ansattes representant i styret senere.

Valgkomiteens innstilling til Skistyret 2022-2024:
President Tove Moe Dyrhaug, Tydal IL (ny president/gjenvalg styret)
Visepresident Aage Elmenhorst Schaanning, Fossum IF (ny)
Medlem Erik Bruun, Skiforeningen (gjenvalg)
Medlem Sveinung Karlsen, Medkila Skilag (gjenvalg)
Medlem Anne Cathrine Enstad, Lejaskog IL (ny)
Medlem Kristin Gjertsen, IL Jardar (ny)
Medlem (u 26) Sigrid Snuggerud, Gjøvik Skiklubb (gjenvalg)
Medlem leder AK: Ola Evjen, Sp.kl. Freidig (gjenvalg)
Medlem, leder FK: Øystein Tamurstuen, IL Heming (gjenvalg)
Medlem, leder HK: Stine Aaseth Korsen, Røa IL (ny)
Meldem, leder KK: Edgar Fossheim, Eidsvold IF (gjenvalg)