Attraktive konkurranser i Nord

Langrennskomiteene i de tre nordligste fylkene jobber mot ny spennende konkurranse i nord.

Som mange har fått med seg, ligger det an til at de nasjonale konkurransene i regi av NSF Langrenn blir svært begrenset for juniorene, i tillegg til at Hovedlandsrennet for 15/16-åringene er foreslått avlyst.

Det blir også antallsbegrensninger i seniorkonkurransene. Skiforbundet legger stor vekt på samfunnsansvaret langrenn har som nasjonalidrett, og i den situasjonen vi befinner oss nå, er det ikke mulig å arrangere konkurranser med opp mot 1000 deltagere, pluss ledere, trenere, funksjonærer og andre. I tillegg til NC senior og NM del 1 og del 2, er det for øyeblikket kun junior-NM som vil bli arrangert – over to eller maksimalt tre helger – og det kan ligge an til kvotering eller uttak.

Langrennskomiteene (LK) i de tre nordligste kretsene har derfor begynte å tenke sammen hva vi kan gjøre for å bøte på dette. Førstkommende mandag skal LK-lederne møtes (Teams) for å diskutere dette nærmere.

Vi skal diskutere muligheten for å arrangere en Nord-Norsk cup. Form og innhold er ikke bestemt, men vi håper å skape attraktive alternativer til de konkurransene som har falt bort. De aktive oppfordres derfor til å fortsette det gode treningsarbeidet og se frem til at det blir en spennende konkurransesesong også denne vinteren – med mange høydepunkter.

Sammen blir vi gode – lokalt og regionalt!

- Stig Mortensen fungerende LK leder Nordland