Bysprinten i Mosjøen

Bysprint-uka i Mosjøen arrangeres for 11.gang i uke 17 (onsdag-søndag). Arrangementet har etter hvert utviklet seg til å bli en sportslig og kulturell folkefest i Mosjøen for hele Helgeland.

Selv om media i største grad er opptatt av elitesprinten på lørdag, er det i hovedsak barn og ungdom som er arrangementets hovedfokus.

Barneskirennet på torsdag ettermiddag samler ca 300 glade barn fra 0-8 år. Her er det tilpasset underholdning for aldersgruppen og premiering til alle.

Fredag formiddag samles ca 300 elever (4. tom 7.klasse) fra skolene (inkl.nærkommunene) til skolestafett i sentrumsgatene. Dette arrangementet kjøres i samarbeid med Idrettslinja med Mosjøen Videregående skole.

Lørdag er det terminfestet "Ungdomssprint" med rom for ca 200 deltakere. Beste utøvere i ungdomssprinten kvalifiserer seg til deltakelse i elitesprinten senere på dagen.

Med bakgrunn i de utfordringer langrennssporten i regionen har ift frafall og rekruttering, har vi i år lagt opp til en løperkveld for aktive ungdommer (10-19 år). Her har vi bestilt eget lokale i Mosjøen (TOPIC) og vil gi tilbud til denne gruppen om å ha en egen kveld med eliteløperne. Her serveres det et enkelt måltid som deles mellom ungdommene og eliteløpere. Underveis vil noen av eliteløperne vil fortelle litt om "sin vei og utfordringer" opp mot der de står i dag og under rolige og uforstyrrede forhold svare på ungdommenes spørsmål.

Målet vårt her er å gi ungdommene en intim stund med sine idoler og forbilder. Kvelden er derfor forbeholdt aktive ungdommer og eliteløpere. Foreldre og andre gis et tilbud gjennom foredrag innenfor ski/idrettstema på onsdag kveld i Helgeland Sparebank sine lokaler.

Se invitasjonen her

NIF-EPI03, 03