Vebjørn Hegdal og Eirik Mikkelsen

Fremtidens langrennsløpere samlet

50 av landets nest beste langrennsløpere var på plass da alle Team Veidekke-lagene og rekrutteringslandslaget var samlet i Lillehammer for en storsamling sist uke.

Det er 46 utøvere på Team Veidekke-lagene sesongen 2018-2019, mens det er seks utøvere på rekrutteringslandslaget.

Landslagstrener Eirik Myhr Nossum var en av landslagstrenerne som var på plass.
– Det er disse løperne vi skal ha med til VM, World Cup og elitelag fremover. På Veidekke-lagene gjøres det en meget god jobb, og fremtiden til norsk skisport ser lys ut, mener han.

Langrenn har i dag organisert virksomheten under landslagene med fem ulike regionlag, (Vest, Nord-Norge, Midt-Norge, Innlandet og Oslofjord). Veidekke-lagene er Skiforbundets regionslag og består av totalt fem lag fra alle deler av landet. Lagene representerer utøvere som ligger rett under dagens langrennslandslag, og som har ambisjon om å bli eliteutøvere. Regionlag er et samarbeid mellom Norges Skiforbund Langrenn og Veidekke som generalsponsor.

Det er Eivind Bjaaland (Team Veidekke Vest), Kristian Skrødal (Team Veidekke Midt-Norge), Marthe Kristoffersen (Team Veidekke Innlandet), Daniel Lunde (Team Veidekke Oslofjord) og Eirik Haugsnes (Team Veidekke Nord-Norge) som er hovedtrenere på lagene. Alle trenerne understreker at det er flere lovende langrennsløpere som nærmer seg World Cup-nivå, og som kommer til å bli lagt merke til fremover.

– Det å være en del av Veidekke-systemet er fantastisk. I forbindelse med storsamlinga i Lillehammer møtes vi alle og vi får matchet oss på tvers av lagene. Dette er en fordel for både oss og Norge, mener trener på Team Veidekke Vest, Eivind Bjaaland.

Gjennom samarbeidet i Team Veidekke får unge jenter og gutter mulighet og inspirasjon til å fortsette sin satsing på langrenn, Entreprenøren og eiendomsutvikleren Veidekke har en lang historie innen langrennssporten. Marthe Kristoffersen ga seg med satsinga etter VM i Lahti for to år siden, og hun spår en lysende fremtid for norsk langrenn de kommende årene.

– Det er så mange gode skiløpere i Norge, og det er så mange talenter. Vi gjør alt vi kan for at disse utøverne skal komme opp på samme nivå som elitelagene. Det er givende jobb å ha fordi det en gjeng engasjerte utøvere som gjør alt de kan for å bli best i langrenn. Min jobb er bare å tilrettelegge slik at de skal får den beste veien på vei opp, sier Kristoffersen.