Prøve-VM Granåsen (Amanda Sotberg)

Stor TV-interesse for prøve-VM

Sju av ti TV-seere fulgte helgas prøve-VM i Granåsen. – Vi gleder oss allerede til VM i Trondheim, sier kommersiell leder i langrenn i Norges Skiforbund, Peder Nævestad.

Under skiathlon på lørdag var markedsandelen oppe i 80 prosent og totalt antall seere for helga over 1,6 millioner. Det er VM-sjefen godt fornøyd med.
– Det er bra interesse for langrenn i befolkningen. Det gleder oss veldig og lover godt frem mot ski-VM i 2025, sier Åge Skinstad.

Han trekker spesielt fram betydningen av tysk seier for langrennssportens internasjonale interesse. Victoria Carl tok sin første seier i verdenscupen under søndagens 10 kilometer intervallstart og fører til ytterligere økt interesse fra tyske TV-seere.

– En tysk seier rett før inngangen til Tour de Ski, tror jeg er veldig positivt totalt for langrennssporten, sier Skinstad.

Fulle tribuner i Granåsen

Det trønderske publikumet stilte også opp i Granåsen. Det var fulle tribuner på fredag og lørdag, men glissent på søndag. Totalt distribuerte ski-VM 7000 billetter ut til publikum. Publikumssvikten på søndag, forklarer VM-sjefen slik:
– Det skyldes delvis transportkluss, søndagsåpne butikker og attraktiviteten på konkurransen. Det å se et intervallstartrenn fra stadion, er ikke så spennende som å se fellesstart med skibytte og sprint. I etterpåklokskapens navn burde vi hatt intervallstarten på fredag, sier han.

Skiforbundet er også totalt sett fornøyd med helga.
– Utøverne var godt fornøyde, TV-tallene gode og mange spennende skirenn. Nå håper vi folk bruker jula på å gå på ski og se på Tour de Ski på TV, sier Nævestad.

nif-epi04, 04