Den norske trioen på plass i Dubrovnik håper og tror det blir VM-øvelse i para under ski-VM i Trondheim 2025. Fra venstre: Torbjørn Broks Pettersen (arbeidsgruppe FIS), Anne Ragnhild Kroken (Norges Skiforbund), Åge Skinstad (ski-VM Trondheim) etter para-møtet i Dubrovnik onsdag formiddag.

Kan bli para-øvelse i ski-VM 2025 Trondheim

Norges Skiforbund, VM-arrangørene i Trondheim i samarbeid med FIS jobber med å inkludere en VM-øvelse i para under ski-VM Trondheim 2025.

Denne uka er VM-sjef Åge Skinstad på plass i Dubrovnik i forbindelse med kalenderkonferansen til FIS. VM-sjefen er innom mange møter i de nordiske grenene, og innrømmer at han brenner ekstra for å inkludere en para-VM-øvelse i det ordinære VM-programmet.

– Vi jobber for å få til en sprintøvelse i para torsdag 26. februar 2025. Dette er samme dagen som Johannes Høsflot Klæbo skal forsvare sin VM-tittel fra Planica. Vi jobber for å få til finalene mellom kvalifiseringen og finalen under langrennssprinten. Da vil arenaen være utsolgt, og det vil være fullt. Vi jobber også at para kan ta del i den offisielle premieseremonien om kvelden på torget i Trondheim, sier Skinstad.

Det er fortsatt endel formaliteter som må på plass for at para-øvelsen kan bli inkludert, men allerede på styremøtet i FIS 24. mai kan mye komme på plass. Aldri tidligere er det blitt arrangert en VM-øvelse i para under et nordisk VM.

– Dette kan bli en historisk begivenhet i Trondheim 2025. Vi ønsker at det skal være like muligheter for alle utøvere. Parautøverne er noen flotte forbilder, og de fortjener fulle tribuner og mer oppmerksomhet. Vi i Norges Skiforbund skal gjøre alt vi kan inn mot det internasjonale miljøet for å få til dette, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Georg Zipfel (FIS), Anne Ragnhild Kroken (Norges Skiforbund) og Åge Skinstad (ski-VM Trondheim) i samtaler under møtene i Dubrovnik.

Rådgiver for para i langrenn i Norges Skiforbund, Anne Ragnhild Kroken, følger prosessen tett sammen med flere av sine kollegaer og langrenn sine samarbeidspartnere. Hun synes planene er fantastisk spennende og mener at dette vil være en utmerket måte og få vist fram hva paralangrenn er.
Hun er sammen med langrenn og deres samarbeidspartnere klar for å bidra tett fremover for å få planene realisert.