Terje Lund (NTB)

Henter kompetanse

Ski-VM har forsterket laget med Terje Lund og Stein Opsal, som begge kan idrettsarrangement til fingerspissene.

Terje Lund er arrangementssjef i Skiforbundet og leies ut til ski-VM fremover på deltid. Han har jobbet med arrangement hele livet, både som profesjonell og frivillig. Han har vært i aksjon for Skiforbundet på alle VM i nordiske grener siden 2003.
80 prosent likt
- Planleggingen av VM i Trondheim vil være 80 prosent likt den jobben som ble gjort i forbindelse med ski-VM i Oslo i 2011, sier Terje Lund.

Arrangementssjefen var også en del av teamet i 2011, og går nå inn som rådgiver for Trondheim 2025 på deltid. Skiforbundet blir fortsatt hans hovedarbeidsplass.
- Ski-VM i Trondheim blir en av mine viktigste oppgaver framover. Jeg ser for meg å bidra oppimot to hovedområder: Planlegge basisen i arrangementet og bidra med råd oppimot oppbyggingen av organisasjonen, sier Lund.

Folkefest med trøndersk særpreg
En annen tungvekter innen arrangement er Stein Opsal, som var økonomisjef og assisterende VM-sjef i ski-VM i Oslo i 2011, og deretter generalsekretær i Skiforbundet frem til 2018. Han er i dag frittstående rådgiver og ser fram til å bruke noe av tiden sin på VM-selskapet.
- Jeg gleder meg til å bidra med råd oppimot både kommersielle rammebetingelser, planlegging og prosjektstyring og ikke minst oppbyggingen av organisasjonen. Det blir veldig viktig å lære av tidligere mesterskap og samtidig planlegge en folkefest med trøndersk særpreg, sier Stein Opsal.
- Vi har jobbet over litt tid for å få Terje og Stein på laget, og vi er svært glade for at vi nå får dem ombord, sier styreleder for Ski-VM 2025, Bård Benum.
Påtroppende VM-sjef Åge Skinstad er også veldig glad for at laget blir styrket med to erfarne eksperter på arrangement.
- Stein og Terje gir oss et skikkelig løft, når vi nå setter fokus på hvordan vi skal skape et best mulig mesterskap for publikum og utøvere. Det blir svært viktig framover, sier Åge Skinstad.

Les alt om ski-VM på trondheim2025.no

nif-epi04, 04