Slik samarbeider verdens beste skiregion

Neste år blir Storlirennet etappe i Ski Tour 2020. (Lene-Mari Prøven)

Vi gleder oss til NM, men etter norgesmesterskapet fortsetter nytt og spennende arbeid. Ski Tour 2020 blir nyskapende og miljøvennlig. Et høydepunkt for utøvere og publikum. En av etappene får målgang i Grova.

Norges og Sveriges skiforbund har gått sammen om et tour-konsept som blir et sesonghøydepunkt i 2020, et år uten uten VM og OL. Det kommende arrangementet har lagt lista høyt for å skape noe nytt og bærekraftig. Guri Hetland har vært med helt fra start og har begynt nedtellingen. Hjertebarnet ”Storlirennet” blir én av etappene som skal gå i vilt og vakkert  fjellterreng, og som krysser riksgrensen fra Sverige til Norge.

-               Tour 2020 er et resultat av et inter-regionalt initiativ fra Østersund og Trondheim. I forbindelse med Trondheims ambisjon om å få VM på ski, ble det i 2015 satt i gang et arbeid for å få en tour i 2020 lagt til Midt-Skandinavia. Östersund og Trondheim, sammen med skiforbundene i Sverige og Norge, jobbet frem en plan for touren, FIS likte ideen og høsten 2016 ble arrangementet vedtatt, forteller Guri Hetland.

Hvert fjerde år er det en mesterskapsfri sesong, og i 2016 lanserte FIS en tour i Canada i denne perioden. Det ble en stor suksess. Nå er det de to store skinasjonenes tur til å samarbeide. I motsetning til Tour de Ski som er separate arrangement i fire land, har Ski Tour 2020 en felles overbygning gjennom et nyetablert selskap eid av det svenske og det norske skiforbundet, Tour 2020 AB.

Spektakulært

Touren består av seks konkurranser, og strekker seg over ni dager midt i februar neste år. Arrangører er Sportkompaniet for etappene i Østersund og Åre, IL Varden Meråker for etappen fra Storlien til Meråker og Granåsen Aktivum for etappene i Trondheim.

-               De to etappene i midten blir kanskje de mest spektakulære med sprint i alpinbakken i Åre og Storlien - Meråker i Storlirennets trasé. Arrangørene jobber tett sammen, deler erfaringer og kunnskap og bygger nettverk på tvers av landene, forteller Hetland.

Arrangørene jobber for at deltakere, støtteapparat, publikum og tv- seere vil oppleve Ski Tour 2020 som et helhetlig arrangement i verdens beste skiregion.

Færre og kortere reiser

Langrennssporten tar standpunkt i klimaspørsmål, og dette vil prege arrangementet.

- Vinter og snø er truet av klimaendringer. Vi bør gjøre grep, og et av dem kan være å legge til rette for færre og kortere reiser for langrennsløperne. Touren er kompakt med korte avstander, og vi har NSB og SJ med på laget, sier Hetland.

Den norske og svenske jernbanen vil sørge for at utøverne skal reise med tog mellom destinasjonene. Dette blir både klimavennlig og sosialt. Utøverne vil også få begrensninger i antall skipar de kan bruke.

- Vi håper også at flest mulig av publikum bruker tog. På alle arenaene vil vi tilstrebe å lage så klimavennlige arrangement som mulig. Det betyr blant annet kortreist mat, klimavennlige produkter, fornybar energi og god avfallshåndtering. Vi har utfordret klimaeksperter i Östersund og Trondheim kommune på å være våre "klima-controllere", sier Hetland.

Samarbeidet mellom skiforbundene som tradisjonelt er erkefiender i skiløypa, er historisk.

- Det er inspirerende å være med på å forme et helt nytt konsept, og gøy at responsen på nyvinninger som begrensning i antall skipar og togtransport for utøverne er så god. Det er lærerikt å jobbe for både det svenske og det norske skiforbundet. Selv om mye er likt, er det også forskjeller mellom landene og måten de er organisert på, sier hun.

Betyr mye

Målet med touren er å skape et ”mini-VM” med tusenvis av tilskuere og flotte TV-bilder.

- Ski Tour 2020 i en region med enorm skiinteresse og med mange gode utøvere, vil bli viktig for ski-Norge. Touren skal være sesongens store høydepunktet og ha høy status blant løperne, sier Hetland.

- Hva betyr denne touren for Trøndelag?

- Verdens beste skiløpere skal konkurrere i vår region det gir en unik mulighet til å se stjernene på nært hold. Arrangørkompetanse utvikles. For første gang skal et verdenscuprenn arrangeres i Trøndelag utenfor Trondheim, og i samarbeid med svenske arrangører. Dette er noe å bygge videre på i fremtiden, sier hun.

Guri Hetland legger også til at det allerede foregår mye godt samarbeid over grensen mellom Jämtland og Trøndelag. Mye av dette initiert og støttet av Interreg.

-               Ski Tour 2020 blir et nytt stort samarbeidsprosjekt som styrker relasjonene mellom de to landene og skaper utvikling i regionen.

PS: Du kan teste den ene tour-etappen allerede i år. Det tradisjonelle turrennet med familieprofil, Storlirennet, går 17.mars. Finn ut mer om det spektakulære turrennet på storlirennet.no.