Jevne sprinter og yrende liv

Nok en nydelig dag er over i Grova, og enda flere NM-medaljer er delt ut. I dag var det sprint på programmet, og en litt kald vind satte ingen stopper på stemningen. Sprinten ble gått i fristil, og det var flere tette dueller.

I klassene for funksjonshemmede sittende tok Lars Andresen seieren for menn, mens Birgit Skarstein vant kvinneklassen. I seniorklassene for funksjonshemmede stående, var det Anne Karen Olsen og Håkon Grønsveen Olsrud som henholdsvis vant kvinne- og herreklassen. Vilde Nilsen og Thomas Karbøl Oxaal vant henholdsvis kvinner og menn junior stående.

Det så tidlig ut som at det ville bli en tett kamp om medaljene blant kvinnene. I semifinalene var Maiken Caspersen Falla og Kristine Stavås Skistad raskest, men i finalen meldte tvillingene Lotta og Tiril Udnes Weng seg på. Etter en tett spurtduell, tok Lotta Udnes Weng NM-gullet foran Kristine Stavås Skistad og Maiken Caspersen Falla. Tiril Udnes Weng måtte ta til takke med den sure fjerdeplassen.

Herreklassen ble ikke mindre spennende, og flere løpere meldte seg på i medaljekampen. Etter to tette semifinaler, var det klart at det ville bli en jevn finale. Finn Hågen Krogh kjørte hardt ut fra start, men klarte aldri å riste av seg forfølgerne. Han holdt likevel unna i spurten, og sikret seg NM-gullet. Sindre Bjørnestad Skar og Håvard Solås Taugbøl fulgte på andre- og tredjeplass.

Vi takker for nok en strålende NM-dag i Grova, og gleder oss til de spennende skiathlon-konkurransene i morgen. Morgendagen blir interessant i forhold til uttaket til VM i Seefeld. Etter øvelsene i morgen, vil også VM-uttaket offentliggjøres på stadion.