Gode støttespillere gjør drømmen mulig

Konge-hytte blir varmestue og undervisningslokale for elever og studenter etter NM. Rulleskiløype gir utvidet tilbud og snø som holder lenger.

Med NM  rett foran oss, og worldcup-etappe i Mid-

Det er mange som har tatt verdifulle spadetak og kraftige stavtak for IL Varden Meråker. I en årrekke arrangeres støtt og stadig store arrangement og samlinger med utgangspunkt i den lille skibygda med knappe 2500 innbyggere. Nå tas steget enda ett hakk videre med Trøndelags første verdenscuprenn utenfor Trondheim neste vinter. Løftet som er gjort i høst, gjør bygda og klubben bedre rustet for fremtiden.

Rulleskiløype

Sommeren 2019 står ny rulleskiløype i Meråker klar til bruk. Det betyr et enda bedre treningstilbud, tidligere skiføre og større kapasitet for arrangement og samlinger.

-               Nå ønsker vi velkommen til NM, neste år står worldcup-etappe i Ski Tour 2020 for tur. Strøm, fiber og rulleskianlegg gir oss bedre kapasitet. Det legges ned en enorm dugnadsinnsats, og takket være sponsorstøtte, spillemidler og tilskudd har skibygda Meråker mye å se frem til, forteller leder Øyvind Slungård i IL Varden Meråker.

Takk til sponsorer

Ved Meråker videregående skole og Arena Meråker finner du rulleskianlegg med to standplasser for skiskyting. Det var lenge en vurdering om en skulle utvide det eksisterende tilbudet eller bygge nytt i Grova. Valget falt på det siste.

-               Dette er et løft for skibygda. Takket være god støtte, har vi finansieringen på 8,4 millioner klar. Dette er med 200 000 kr i støtte fra Sparebank1 SMN, 500 000 kroner fra fylket, 1,5 millioner fra kommunen, spillemidler og 1, 72 millioner kroner fra Gjensidigestiftelsen. Vi er også takknemlig for at Hernes og Farstad utfører jobben til den prisen de gjør, sier leder Øyvind Slungård i IL Varden Meråker ski.

I tillegg blir det lagt fiber opp til skistadion. Med både NM på ski i 2019 og worldcup i 2020 er dette viktige investeringer for klubben.

-               Vi får 4 km løype inkludert strafferunder og oppløp. En rulleskiløype betyr også at vi kan produsere snø tidligere, det gjør det også lettere å kunne kjøre ut snø fra lagring. Dette er en videreutvikling av våre anlegg som gjør oss enda mer attraktive på både sommer og vinter, det blir bedre treningsfasiliteter for klubben, elever og besøkende, sier Slungård.

Han trekker også fram Kinaprosjektet som har gitt store ringvirkninger og flere arbeidsplasser til Meråker. Når 40 nye kinesere kommer til Meråker i høst, trengs større kapasitet. Det er ikke lenger nok å ha en rulleskiløype ved skolen. Fordelen med en asfaltert rulleskiløype i Grova er også at det er behov for langt mindre snø før en kan tråkke skiløyper.

Bygger for fremtiden

Med større anlegg blir det også større driftskostnader. Det blir derfor viktig å satse på store arrangement framover for å ha inntekter til driften.

-               Alt grunnarbeidet skal være ferdig til oktober i år og klart til vinterbruk, deretter skal underlaget ”sette seg” før vi asfalterer til sommeren 2019. Vi har også inngått en avtale med Meråker Beitelag om inngjerding av rulleskiløypa, sier Slungård.

Idrettsfaglig leder Frode Estil ved Meråker videregående skole er glad for løftet dette får.

-               For skolen betyr dette større sikkerhet og forutsigbarhet med tidlig snø. Vi begynner å bli så mange skiløpere i Meråker, at det er en fordel å ha et rulleskianlegg til, sier han.

Det er viktig for idrettsbygda at det bygges for framtiden. Bygninger og infrastruktur skal gjøre at en kan ta mot flere arrangement, og ta høyde for stadig større antall besøkende. Selbu Byggtre har gitt en god avtale på hytte som settes opp. Denne blir varmestue for elever og studenter ved Meråker videregående skole og Nord universitet i tillegg til at den brukes ved større arrangement. Flere lokale firma er med og gjør en dugnadsjobb for dette. Bedriftene NTE, NorFloor, Gunnar Assvold, Ingvar Gjemse, Neslin Bygg, Torfinn Heggem og Meråker VVS stiller med dugnadshjelp for å få dette på plass i Grova. Meråker skiskytterklubb setter også opp en bu på dugnad ved skiskytterstadion. Nå er fiber på plass, og Telenor og Telia forsterker sine nett i området.

-               Uten bistand fra gode støttespillere, hadde ikke dette vært mulig, sier leder Øyvind Slungård i IL Varden Meråker.