Hopp til innhold

Didrik Tønseth

Markedsandeler på mellom 50-60 prosent

Interessen for rulleski er stor, og langrenn har en sterk posisjon som foretrukket underholdning også i sommerhalvåret, viser målinger. Rennene i BLINK og Toppidrettsveka hadde markedsandeler på mellom 50-60 prosent.

Aldri har rulleskirennene hatt større markedsandeler, og det var populære rekrutteringsaktiviteter under begge arrangementene.
– Vi ser at BLINK og Toppidrettsveka er blitt viktigere og viktigere for norsk langrenn. Vi er ydmyke og stolte over at langrennsinteressen er så høy om sommeren. Vi vet at våre utøvere er stolte over disse tallene. Vi skal også gjøre vårt for å underholde det norske folk i både BLINK og Toppidrettsveka i årene fremover, sier langrennssjef Espen Bjervig.



Astrid Øyre Slind på den nye VM-brua i Granåsen.


 
Petter Northug jr. er en populær utøver. Han var med i begge konkurransene, mens skipresident Tove Moe Dyrhaug var imponert over arrengementene.

NRK satser tungt på sommerrennene på ski og statskanalen legger ned mye ressurser i sendingene. Store deler av verdenseliten i langrenn var tilstede, flere landslag, de nest beste løperne, samt flere team var på plass under BLINK og Toppidrettsveka i år. Det forteller også hvilket status i miljøet rennene har fått. Cirka 1,4 millioner fulgte BLINK, mens over 1,1 millioner fulgte dramatikken i Toppidrettsveka. I underkant av 30 nasjoner var representert, klart flest under BLINK. Det ble totalt åtte TV-dager, fire på hvert sted. I tillegg var det gode TV-tall fra ungdomsrennet under BLINK. Sendingene ble stort sett vist i prime time på NRK1, unntaksvis noe på NRK2 hvor syv av åtte renn hadde over 50 prosent markedsandel. Nyhetssaker ble også viet fyldig plass under konkurransene, ikke minst i uka etter arrangementene. De tre gratiskonsertene under BLINK samlet mange tusen. NRKs super show samlet mange tusen, og det var totalt cirka 100 000 publikummere totalt sett under BLINK. Under BLINK ble også Equinor International Junior Camp arrangert for første gang i samarbeid med Norges Skiforbund. Juniorer fra hele verden fikk trent i Sandnes-regionens utmerkede barmarksforhold i en uke. I tillegg fikk de delta både i BLINK Classics i Ålgård og i den TV-sendte sprinten i Sandnes sentrum. BLINKs tilbakemelding er at dette var med å løfte viktigheten av arrangementet også for våre beste juniorer, og ønsker at dette samarbeides skal utvikles videre inn i fremtiden.

– Vi er strålende fornøyd med interessen og gjennomføringa av årets BLINK, og ser allerede frem mot 2024-utgaven. Vi ser at langrenn fenger interesse hos oss nordmenn hele året, forteller daglig leder for BLINK, Odd Langhelle.
Han merker med glede at langrenn Equinor International Junior Camp var med på å løfte årets BLINK-produkt for oss, forteller daglig leder for BLINK, Odd Langhelle.


Equinor International Junior Camp 

Under BLINK og Toppidrettsveka var det også populære rekrutteringsaktiviteter. I Ålgård og Sandnes ble det arrangert OBOS Kid-Camp med stor suksess, mens det ble arrangert Barnas Mini-VM i Granåsen med samme suksess. Om halvannet år er det klart for VM i Trondheim.

– Nå er vi bare veldig glade. Vi lykkes med et bra startfelt og profiler på startstreken, og fikk til spennende konkurranser. Vi drømmer om VM-vorspiel for 50 000 trøndere i Toppidrettsveka neste år, og vi håper at vi klarer å returnere til byen med ulike tilleggsaktiviteter igjen, sier daglig leder for Toppidrettsveka, Daniel Myrmæl Helgestad.

 TV-seere fra Skifestivalen BLINK
 Onsdag (Lysebotn Opp)
 NRK 1: 268 000 / andel 55,8

 Torsdag (Blink Classics)
 NRK 2: 45 000 / andel 9,2 %
 NRK 1: 319 000 / andel 60 %

 Fredag (sprint Sandnes):
 NRK 1: 77 000 / andel 43,6 prosent
 NRK 1: 302 000 / andel 51,6 prosent

 Lørdag (fellesstart Sandnes):
 NRK 1: 61 000 / andel 30,6 prosent (ungdomsrennet)
 NRK 1326 000 / andel 58,3 prosent

 TV-seere fra Toppidrettsveka
 Onsdag (langløp Hitra)
 NRK 2: 35 000 / andel 7,8 prosent
 NRK 1: 282 000 / andel 53,4 prosent

 Torsdag (sprint Aure)
 NRK1: 306 000 / andel 57,7 prosent

 Fredag (skiathlon Granåsen)
 NRK 2: 29 000 / andel 5,5 prosent
 NRK 1: 265 / andel 50,6 prosent

 Lørdag: (jaktstart Granåsen)
  NRK 1: 108 000 / 27,5 prosent

Helene Marie Fossesholm under Lysebotn Opp.

 
Mye barn- og rekrutteringsaktiviteter.

Les også: Sak i Aftenbladet:
Folkefesten ble nok en fulltreffer: – Det beste vi har gjort noensinne

Les også: Sak i Adressa:
1,1 millioner fulgte dramatikken

Les også: Tidenes Krav
En hyllest til alle frivillige på Toppidrettsveka 



Populære konserter. 


Johannes Høsflot Klæbo. 

NIF-EPI03, 03