Rulleskiøkt ved Sjusjøen under den store Elon-samlinga i september.

Om rulleski og sikkerhet

– Vær synlig. Gå ikke i for store grupper, samt planlegg med å ikke gå for mange i bredden. Husk å del veien med bilistene og andre trafikanter, sier landslagskoordinator i langrenn, Ulf Morten Aune.

Langrennslandslagene har alltid hatt sterkt fokus på sikkerhet når det gås rulleski. Under storsamlinga med cirka 60 deltakere i Lillehammer i høst med Elon-lagene i Norge og Sverige, samt rekrutteringslandslaget, var det igjen fokus på sikkerhet når så mange utøvere skulle ut på veien samtidig.

– Vi kan bli bedre, og vi er alle ansvarlig for god sikkerhet. Når jeg går langs veien så vil jeg forstyrre bilistene minst mulig. Vi må jobbe på lag med bilistene. Hører jeg en bil komme, så trekker jeg meg ut til høyre. Er det en lengre motbakke kan det hende at jeg også stopper opp og går ut i grøfta. Det er overraskende mye trafikk i Alta, og det gjelder å ta sikkerheten skikkelig alvorlig, sier tidligere verdensmester Finn Hågen Krog.

– Jeg synes vi har et konstant fokus på sikkerhet når vi trener rulleski langs veien. Selv er jeg ekstra forsiktig nedover og jeg havner ofte bakerst. Jeg tar det med ro, og det gjeler å følge med. Du er ikke alene på veien, sier rekrutteringslandslagets Margrethe Bergane.

Det er Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, Trygg Trafikk og Statens vegvesen som gikk sammen for å øke sikkerheten for rulleskibrukere på norske veier. I 2015 ble den første utgaven av rulleskivettreglene vedtatt, og de siste sju årene har reglene blitt justert noe.

– Vi ser at rulleskibruk kan skape utfordringer i trafikken og ikke minst utrygghet for de som trener på rulleski på veiene. Vi er opptatt av å gjøre det vi kan for at det skal bli tryggest mulig for alle i trafikken, og vi må først og fremst se på hva vi kan bidra med overfor kretser og klubber i ski-Norge som driver med organisert trening på veiene, mener Aune.

Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, Trygg Trafikk og Statens vegvesen jobber langsiktig og målrettet for trafikksikkerhet for rulleskibrukerne på veien.

Finn Hågen Krogh og Eivind Arne Bjaaland i samtaler.

Dette er rulleskivettreglene