NSF Kombinert - "Team 25"

Molde og Omegn IF`s Andreas Skoglund er med i NSF Kombinert sin satsing mot Ski VM 2025 - "Team 25". Vi gratulerer Andreas med uttaket!

NSF Kombinert har etablert Team´25 – en tropp rett bak Kombinertlandslaget – for å styrke satsingen på utøvere som kan være aktuelle i en norsk VM-tropp om knappe tre år.

I Team´25 har utøverne sin daglige trening i regionale team i Oslo, Lillehammer eller Trondheim, men der NSF Kombinert bidrar i ulike former.

– Team ’25 Kombinert er et team der utøvere tas ut med tanke på at de kan være med i diskusjonen rundt en VM–tropp til VM i Trondheim i 2025. NSF Kombinert vil hver vår ta ut nytt lag fram mot VM. Det er ikke sikkert at det er de samme utøverne som er på laget fra et år til et annet. Selve treningsjobben skal gjøres i hvert regionale team i tett samarbeid med teamtrenere og oppfølging gjennom hele året der, sier sportssjef Ivar Stuan.

Målet er at NSF Kombinert bedre skal kunne legge til rette med ting som utøverne ikke får i det daglige. Det blir hospitering på elitelagssamlinger, tilgang til hoppdresser, oppbygging av skispark langrennsski og klær og utstyr fra Craft og Uvex. Dette reduserer kostnadene for den enkelte utøver.

Utøverne vil ha kontakt inn mot landslagssjefene Thomas Kjelbotn og Jan Schmid gjennom sesongen.

– Dette er en solid tropp. Team´25 har på herresiden hele fire utøvere som vel ville vært inne på de aller fleste kombinertlandslag, men som ikke helt når opp hos oss – foreløpig. På kvinnesiden er det litt mer variert, hvor vi har en miks av utøvere som har vært med en del på øverste nivå, mens det kommer unge talenter bak der som håper å tette gapet opp til de beste i årene som kommer. Kjersti Græsli, Ingrid Låte og Ingvild Midtskogen kan alle bli aktuelle for VM-uttaket i Trondheim om knappe tre år. Vi håper dette utvidede tilbudet skal gjøre at verdens beste kombinertnasjon skal stå enda sterkere rustet når vi skal jakte medaljer på hjemmebane i 2025, sier Stuan.

Oda Leiråmo var aktuell for Team´25, men har valgt å legge opp etter 21/22-sesongen.

Team´25 Kombinert:

Simen Tiller (Moelven IL)

Einar Christian Lurås Oftebro (IL Jardar)

Kasper Moen Flatla (IL Jardar)

Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)

Sebastian Østvold (Lensbygda Sportsklubb)

Eidar Johan Strøm (Alta IF)

Mille Marie Hagen (Haslum IL)

Hanna Midtsundstad (Vaaler IF)

Thea Øihaugen (Gausdal Skilag)

Kjersti Græsli (Tydal IL)

Ingrid Alva Helga Låte (Strandbygda IL)