Det blir et historisk skirenn på Lillehammer desember 2020. Her fra Lysgårsbakkene. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Historisk skirenn på Lillehammer

I forbindelse med nordisk helg på Lillehammer 2020 blir det tidenes første verdenscuprenn for kombinertjentene.

– Det er veldig bra at Norge igjen tar på seg ledertrøya i jobben med å bedre kjønnsbalansen i internasjonal skisport. Det er derfor flott at første verdenscuprenn i historien i kombinert for kvinner skal arrangeres i Lillehammer i desember 2020, sier skipresident Erik Røste.

Norges Skiforbund og FIS har vært av pådriver for utviklingen av både hopp og kombinert for kvinner. Foreløpig har ikke kombinert for kvinner hatt verken VM eller verdenscup, men idretten er i rivende utvikling. Sist vinter kom jentene inn på junior-VM-programmet for første gang.
– Det blir utrolig moro med tidens første verdenscuprenn i Norge for kombinertkvinnene. Takk til Norges Skiforbund og Lillehammer som gjør dette mulig. Dette er nok en milepæl for utviklingen, og er et nytt steg i riktig retning for sporten. De kommende årene blir kjempespennende med både verdenscup og VM. Kombinertjentene har hatt steg for steg, og dette har vært viktig for utviklingen av sporten, forteller en fornøyd renndirektør for kombinert i Det internasjonale skiforbundet, Lasse Ottesen.

Foreløpig er det terminfestet tre verdenscuphelger sesongen 2020-2021 i tillegg til VM-øvelsen i Oberstdorf, mens det til vinteren er terminfestet flere renn i kontinentalcupen.

Var ute av kalenderen
Det var ingen automatikk at det ble verdenscuphelg i nordiske grener i desember 2020 etter at langrenn var tatt av terminlista før ferien.

– Lillehammer ble som kjent tatt ut av langrennskalenderen for 2020 under kalenderkonferansen i juni i Dubrovnik. Dette viser at det på ingen måte er en selvfølge å være verdenscuparrangør, selv ikke i et olympisk anlegg. Det har vært jobbet svært godt fra våre folk for å opprettholde langrenn på Lillehammer slik at det fortsatt blir en felles nordiske helgen i starten på desember. Det er jeg svært godt forøyd med, sier skipresident Erik Røste.

Sesongen 2020-2021 vil dermed Lillehammer, som eneste destinasjon i tillegg til arrangørene av VM i Oberstdorf, arrangere renn på det øverste nivået for hopp (menn og kvinner), langrenn (menn og kvinner) og kombinert (menn og kvinner).