Gulllagte i Stafett fra Para VM 2019 - foran fv Trygve Larsen, Vilde Nilsen og Eirik Bye, bak fv Håkon Olsrud og Eivind Røed (ledsager til Eirik) (Foto: Kathrine Baldishol)

Lær av gullvinnerne fra Para-VM 2019; kurs i langrennsteknikk

19. juni inviterer Skiforbundet i samarbeid med Exero til kurs i langrennsteknikk (rulleski og piggekjelker). Vi starter med motivasjonsforedrag med ferske verdensmestere fra Para-VM 2019!

Lyst til å lære langrennsteknikk på rulleski/piggekjelke av våre beste Para-utøvere?
19.juni inviterer vi til kurs i langrennsteknikk (rulleski og piggekjelker) med gullvinnere fra Para-VM 2019.

Arrangementet holdes av Skiforbundet og Exero på Lillomarka Arena, nyåpnet skistadion med tilrettelagte løyper.
Vi starter med motivasjonsforedrag med ferske verdensmestere fra Para-VM 2019

Utøverne Trygve T. Larsen og Håkon Olsrud forteller om sine erfaringer og gir deg tips til hvordan du kan forbedre teknikken i langrennssporet! Vi gleder oss til å høre hvordan det er å vinne VM-gull og veien frem dit – det håper vi du vil høre om også!

Hvem passer dette for?
🔹
Driver du med langrenn/langrennspigging eller har du lyst til å prøve det ut?
🔹 Har du en synshemning, er svaksynt eller blind?
🔹 Er du bevegelseshemmet, rullestolbruker eller gående med amputasjon, dysmeli, CP, ryggmargsbrokk eller lignende?

Ja på en av disse? Da er arrangementet perfekt for deg. Uavhengig av om du er nybegynner, litt erfaren eller har lang fartstid med langrenn eller pigging - her kan vi lære av hverandre!

Program for kvelden:
18:00-18:45: «Å vinne GULL sammen – veien dit……»
Motivasjonsforedrag ved Trygve T. Larsen og Håkon Olsrud
18:45-20:00 Teknikktrening i anlegget – for både stående og sittende – instruktører Trygve og Håkon

Ta med deg eget utstyr eller lån utstyr av oss – vi kan låne ut både kjelker og rulleski
Arrangementet er gratis, men for å sikre deg plass, og at vi kan tilby nok utstyr til utlån, må du melde deg på ved å følge påmeldingslenken nedenfor
Påmelding: https://bit.ly/2WqUewG
Se fullstendig invitasjon

Litt mer om foredragsholderne;

Trygve med sin første individuelle gullmedalje - på sprint VM 2011. Foto:AR.Kroken

Trygve T. Larsen  har konkurrert internasjonalt siden sesongen 2008. 2011 sesongen var nok hans beste som sittende utøver, som ble kronet med VM gull i sprint samt stafettsølv og bronse på 10 km. Han har flere stafett medaljer fra både VM og Paralympics og individuelle VM-medaljer som sittende. Før denne sesongen tok Trygve en tøff avgjørelse, han parkerte kjelken og ble reklassifisert som stående utøver. Imponerende i voksen alder, og innsatsen ble kronet med stafett gull under årets VM i Canada.
Bli bedre kjent med Trygve; https://www.ski-tv.no/trygve-toskedal-larsen-1

Håkon jubler over sin første individuelle mesterskapsmedalje, bronse 20 km, Paralympics 2018 (Foto Geir-Owe Fredheim)

Håkon Olsrud er også en erfaren parautøver som konkurrerer stående med én stav. Han debuterte internasjonalt i 2011,  VM ble dessverre preget av sykdom. Dette var også tilfelle med Paralympics i 2014, sure greier for han hadde kjempet seg tilbake etter en stygg skade. Han har hatt mye stang ut opp gjennom, men endelig under Paralympics i PyeongChang 2018 fikk Håkon betalt for utallige treningstimer, han gikk inn til bronse på 20 km fri. Alle unte Håkon den etterlengtede individuelle medaljen. I tillegg gikk han på sølvlaget i stafetten. Han har også flere VM medaljer i stafett, og han satte punktum for en flott karriere med gullet på VM-stafetten i Canada i år.

Bli bedre kjent med Håkon; https://www.ski-tv.no/hakon-olsrud-1