Vellykket breddesamling på Storefjell

10.-13. januar var en gjeng ivrige utøvere med syns og bevegelseshemning med på Skiforbundets åpne breddesamling på Golsfjellet. Les mer om samlingen.

Åpen  breddesamling  på Storefjell

Det var en spent gjeng som møtte opp på Storefjell resort hotell, midt i hjertet av Golsfjellet. Det ligger midt i et høyfjells eldorado som passer for de aller fleste som liker å ha ski på beina.
Det var et vidt spekter av deltagere denne gangen. Både med tanke på erfaring, funksjonsnedsettelser og alder på de frammøtte. Totalt var det 5 piggere og 6 stående (4 synshemmede og 2 bevegelseshemmede), samt foreldre, ledsagere og trenere. Det ble en god gjeng på hele 24 stk.
Ekstra inspirasjon var det for de sittende som hadde vår siste paralympiske mester, Mariann Vestbøstad som trener og inspiratør på samlingen.

Mariann (i midten) sammen med Sølvi  og Jon-Einar som fikk mange gode tips.

Flere var med for første gang og det var nødvendig med en presentasjonsrunde da vi møttes første kvelden og navn ble pugget. Skiforbundets samarbeidspartner AssisterMeg var også tilstede. Hannah og Marit derfra holdt et lite innlegg om BPA (Brukerstyrt Personlig Assistanse) og assistanse. I etterkant fikk de som ønsket mer utdypende informasjon stilt spørsmål de brant inne med.

Skiøktene har foregått i løypenettet rett ved hotellet. Til tross for litt lite snø, var det overraskende bra forhold! Vi har også vært heldig med værforholdene. Noe kaldt på enkelte økter når vinden har tatt litt tak, men vi er tross alt på høyfjellet i januar, så det var bare å kle seg og holde seg i aktivitet.
Morgenøktene besto i rolige turer oppe på platået ovenfor hotellet. Her kan man gå milevis i flotte omgivelser i lett terreng, noe som passer for alle. Energien og stå-på viljen var  det ingenting å si på.

Othilie og Petter sammen med ledsagerne Caroline og Silja

Vi var så heldige å fikk god hjelp av 5 utøvere fra Team Kollen. De fikk prøve seg som ledsagere for første gang, noe de så ut til å beherske godt og forhåpentligvis har lyst til å prøve seg på flere ganger. Vi takker for meget sporty innstilling og god hjelp under samlingen - håper vi ser dere igjen en annen gang.
Her kan dere høre hva disse flotte utøverne mente om helga

Ettermiddagsøktene besto i et mer felles opplegg. Fredagen var det fokus på litt teknikk og skilek i barnebakken. Her hadde vi også konkurranser og stafetter som virkelig fikk fram konkurranseinstinktet. Med fellesstart på hele gjengen ble det alle mot alle, slik det også foregår på sprint i verdenscupsammenheng. Noen fikk noen sekunders forsprang, så var det bare for resten å ta opp jakten.

Lørdagen hadde vi en felles styrkeøkt i "gymsalen" på hotellet. Kanskje noen fikk med seg noen tips på øvelser når de kommer hjem?

Måltidene på Storefjell er av øverste klasse. Her kan man velge i mange ulike retter; kalde, varme og søte, så her var det noe for alle og enhver. Spesielt falt lakrisisen i smak.
Ellers har mange brukt fritida i hotellets basseng, ved sjakkbrettet eller å bare lade opp på hotellrommet.

En stor takk til vertskapet på Storefjell som virkelig har lagt forholdene  godt til rette for oss. De har kjørt piggerne opp og ned den første bratte bakken med skuter, slik at alle kom seg  trygt opp og ned  uten å skulle legge igjen alt av krefter i første bakken. Grillhytta ved heishuset fikk vi disponere til alt utstyret. Så her kommer vi gjerne igjen en annen gang!

Flere bilder fra samlingen kan dere se på våre facebooksider; Skiforbundet Para -  og instragram skiforbundetpara - følg oss gjerne