fv. Daglig leder AssisterMeg, Kjersti Koller, Eirik Bye, Ledsager Arvid Nelson og nestleder AssisterMeg Cathrine Seim

Et magisk øyeblikk

Oppegårds løperen Eirik Bye signerer sin første større sponsoravtale

Det er et magisk øyeblikk når man setter penna ned på papiret sier Eirik Bye når han nå har signert sin første større sponsoravtale med AssisterMeg AS og betegner dette som en milpæl og et stolt øyeblikk i sin idrettskarriere.

«Eirik er en flott person og et stort forbilde for unge utøvere som vi er enormt stolte over å få samarbeide med» sier AssissterMeg sitt lederteam, Kjersti Koller og Cathrine Seim og er glade for at de kan være med å bidra til at forholdene skal ligge best mulig til rette for den viktige Paralympics sesongen for Eirik og ledsager Arvid.

AssisterMeg er et firma som jobber med BPA (brukerstyrt personlig assistanse), støttekontakter og nå ledsagere innen idretten samt at de har et brennende engasjement opp mot fysisk aktivitet. Dette gjør at det ikke er vanskelig for Eirik å identifisere seg med AssisterMeg som en god samarbeidspartner.

Han har selv opplevd at det ikke er like enkelt å få gode ledsagere, og betrakter seg selv som veldig heldig som har hatt to meget flotte ledsagere de siste åra, først Kristian Myhre Hellerud, hvor de to var en del av stafettlaget som fikk bronse i Sochi Paralympics.
Nå er det Arvid Nelson han kjører tospann med, og i vinter gikk de inn til sin første individuelle mesterskapsmedalje med bronse på 20 km klassisk under VM samt at de var en del av stafettlaget som skaffet Norge sølvmedalje.

Ledsageren er veldig viktig for en utøver med synshemning som skal prestere maksimalt på toppnivå, men Eirik syns det er viktig å understreke at det er minst like viktig for nybegynnere og unge utøvere for å skape gode opplevelser og mestring. Akkurat det kan være med å gi inspirasjon til fortsatt å være aktiv.

Å skaffe ledsagere innen idretten er en forholdsvis nytt for AssisterMeg, men de ønsker å ta et bevist samfunnsansvar og sette ledsagere på dagsorden. «Sammen med Skiforbundet ønsker vi å finne et system for å få flest mulig ledsagere på plass for folk som trenger dette for å være aktive sier daglig leder Kjersti Koller, og fortsetter  Vi er nå i inngangen til vårt andre år som samarbeidspartner med skiforbundet på breddesiden og vi ser fram til mange spennende prosjekter.»

nif-epi04, 04