Anne Kjersti Kalvå (NTB)

Uttak langrenn WC Davos

Skiforbundet langrenn har tatt ut 22 løpere, hvorav 10 kvinner og 12 menn, til verdenscup i langrenn i Davos lørdag 17. til søndag 18. desember 2022. Løperne skal gå sprint fri teknikk lørdag og 20 km fri teknikk individuell start søndag.

– I Davos vil det være mange fra elitenivået som skal konkurrere, men også løpere fra Equinor Rekruttlandslaget og Team ELON, sier langrennssjef Espen Bjervig og viser til Skiforbundet langrenns sesonginformasjoner. Grunnkvoten er på seks løpere i tillegg til vinner WC og COC 2021/2022. Sprint fri teknikk og 20 km fri teknikk tas ut i henhold til prestasjoner i sprint og distanse i samme stilart på bakgrunn av resultater inneværende sesong samt fjorårets. Kristine Stavås Skistad og Heidi Weng ønsker å trene hjemme med fokus på fremtidige konkurranser, de er ikke med til Davos.

-Johannes Høsflot Klæbo er tilbake etter forkjølelse, og Ingvild Flugstad Østberg og Helene Marie Fossesholm er på start i Davos. I tillegg får Maria Hartz Melling, Silje Theodorsen, Ansgar Evensen, Simen Myhre og Iver Tildheim Andersen muligheten. Maria er en ung, sterk løper med allerede to semifinaler i WC sprint i år og Silje Theodorsen har også levert gode løp. Vi gleder oss til å la de prøve seg i Davos. Vi har to spennende ELON-gutter på sprintstart, Ansgar Evensen og Simen Myhre. Med Iver Tildheim Andersen, overraskelsesvinneren av 10km fri teknikk under verdenscupen på Lillehammer forrige helg, blir dette en underholdende WC-helg i de sveitsiske alper sammen alle de norske løperne som har hevdet seg godt i skisesongstarten, sier langrennssjef Espen Bjervig.

Sprint kvinner:
Melling, Maria Hartz – Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhre, Julie – Byåsen IL
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

20 km kvinner:
Fossesholm, Helene Marie – Eiker SK (U23)
Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
Theodorsen, Silje – Kvaløysletta SL – Team ELON Nord-Norge
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski