Fra venstre: Therese Bentsen (NSF Arrangement), Terje Lund (NSF Arrangement), Kjell Berge Melbybråthen (Beitostølen), Per Olav Andersen (Lillehammer), Synne Dyrhaug (FIS), Erik Østli (Beitostølen), Pierre Mignerey (FIS), Michal Lamplot (FIS), Doris Kallen (FIS) og Torbjørn Broks Pettersen (Lillehammer og Beitostølen). (Alexander Henningsen)

FIS: – Vi er veldig fornøyd

I november og desember er det klart for seks World Cup-renn i langrenn i Lillehammer og Beitostølen. – Vi er veldig fornøyd med de forberedelsene Lillehammer og Beitostølen har lagt ned, forteller rennleder i langrenn i Det Internasjonale Skiforbundet (FIS), Pierre Mignerey.

– De har gjort en god jobb med tilgjengeligheten for gode snølager på begge stedene for å garantere at de skal få gjennomført konkurransene. Vi ser også veldig positivt på det sterke samarbeide mellom de to arenaene og LOCs, sier Mignerey.

Det blir tre World Cup-renn på Birkebeineren Skistadion og tre på Beitostølen. På Lillehammer går kvinnene og mennene 10 km fri teknikk, sprint klassisk og 20 km skiathlon, mens det er klart for sprint klassisk, 10 km klassisk og stafett på Beitostølen.

FIS og Norges Skiforbund ser disse arrangementene under ett slik at det blir enklere for nasjonene som deltar, samt aktuelle samarbeidspartnere. Dette dreier seg om ledelse, innkvartering, transport, nasjonsoppgjør og rennledelse. World Cup-rennene i Lillehammer og Beitostølen i langrenn vil derfor ha en overordnet organisasjon med nøkkelpersonell, men det skal fortsatt være lokale organisasjonskomiteer på begge plasser.

– Vårt konsept ble veldig godt tatt imot. Vi føler det var et godt møte, og vi presenterte et enkelt konsept som nasjonene forhåpentligvis kommer til å bli fornøyd med under de 14 dagene de er på plass i Norge i november og desember. Målsettingen vår er at dette også blir et miljø- og bærekraftig arrangement som begrenser reisebelastning totalt sett for alle aktørene, forteller arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

Per Olav Andersen skal lede den overordnede organisasjonskomiteen for World Cup-helgene. Andersen er også leder for den lokale organisasjonskomiteen på Lillehammer, mens Erik Østli blir det samme på Beitostølen. Både Andersen og Østli er godt i gang med dette spennende samarbeidsprosjektet, og begge ser frem til 14 dager med flotte skirenn i Lillehammer og Beitostølen. Begge ønsker å legge forholdene maksimalt til rette for utøvere og team slik at alt fungerer strømlinjet.

– Dette skal vi klare sammen, og utgangspunktet er meget bra når det er så kort avstand mellom Lillehammer og Beitostølen, sier Lund og Østli.

nif-epi04, 04