Langrennsjentene kan glede seg til en ekstra World Cup-helg i Norge. (NTB)

Beitostølen får ekstra World Cup-helg

Det blir flere World Cup-renn i langrenn i Norge før jul. I dag besluttet langrennskomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) at Beitostølen får World Cup-renn 9.-11. desember.

– Vi har hele tidlig vært tydelige overfor FIS på at Beitostølen er vår foretrukne arrangør til å påta seg mulige ekstrarenn eller nye renn som kommer inn på kalenderen av diverse grunner. At det nå åpnet seg en mulighet i tilknytning til våre World Cup-renn på Lillehammer, er vi glade for. Vi vil nå se disse arrangementene under ett slik at de i stor grad fremstår som en felles arrangør. Dette for best mulig å legge til rett for deltakere, samt sørge for gode og bærekraftige løsninger mellom to norske arrangører som ligger nært sammen i tid og sted, forteller arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

Sesongstarten i langrenn starter tradisjonelt opp med renn i finske Ruka siste helga i november. Første helga i desember er det klart for renn i Lillehammer før sirkuset forflytter seg til Beitostølen med tre renn. Programmet på Beitostølen blir sprint, distanse, samt stafett.

– Fantastisk moro. Dette blir et spennende samarbeidsprosjekt for oss. Planen er at vi skal ha flere felles nøkkelpersoner på flere områder, og at vi oppretter en samlet organisasjon for begge rennhelgene. Målsettingen våres er at dette blir et miljø- og bærekraftig arrangement i samme område som begrenser reisebelastning totalt sett for alle aktørene, forteller Per Olav Andersen (Lillehammer) og Erik Østli (Beitostølen).

Andersen og Østli har hvert sitt hovedansvar i Lillehammer og Beitostølen, og begge er klare for å samarbeide tett når det skal arrangeres to World Cup-helger på rad i Norge.

– Dette passer oss bra. Vi får vi flere renn på hjemmebane med nasjonal kvote. Dette betyr at flere av våre beste får internasjonal matching på det øverste nivået. For lagene blir det også mindre reise totalt sett, sier langrennssjef Espen Bjervig.

Alle forslag i komiteene skal endelig godkjennes av FIS Council neste uke.