Idrettsglede i Lillehammer. (NTB)

Et fantastisk mesterskap

– Vi tror at vi om noen år kommer til å snakke om paraidretten før og etter VM i snøsport på Lillehammer og i Hafjell, forteller prosjektleder Ola Keul og skipresident Erik Røste.

– Ikke i mine villeste fantasier, har jeg drømt om at VM i snøsport kunne bli så bra. Vi tror at VM i snøsport i 2022 kan endre parasporten, poengterer skipresidenten.

Her ser vi avslutningen av NRKs sending siste dag hvor blant annet Erik Røste ble intervjuet av reporter Susann Michaelsen. Kilde: NRK.

For igjen ble det skrevet idrettshistorie i Lillehammer og i Hafjell da tidenes første VM i snøsport for parautøvere nylig ble arrangert.

Det var Norges Skiforbund som tok initiativ til mesterskapet for seks år siden. Dette etter en henvendelse fra det internasjonale forbundet, IPC. Fra 2016 gikk det 2 ½ år til vi 5. desember 2018 kunne annonsere at NSF skulle arrangere tidenes første VM i snøsport for parautøvere.

Jesper Saltvik Pedersen. Foto: NTB

Hvorfor det?
Fordi vi på et svært tidlig tidspunkt diskuterte internt at skulle vi ta på oss dette arrangementet, så måtte vi virkelig kunne sette et fotavtrykk etter oss. Virkelig vise at i Norge så er vi en idrett og et VM i snøsport for parautøvere vies oppmerksomhet og tas like mye på alvor som et VM i for funksjonsfriske. Både Brettforbundet og Norges Skiskytterforbund har vært avgjørende samarbeidspartnere i prosjektet fra dag én i tillegg til våre flinke arrangører i Olympiaparken og Hafjell-Kvitfjell Alpin AS, forklarer Røste.

Norges Skiforbund satte seg tre målsettinger i forkant av mesterskapet:
* Gi tilbake til paraidretten og etterlate varige verdier. Gi paraidretten den oppmerksomheten som de virkelig fortjener.
* Skape nye helter og forbilder.
* The best snowsport championships ever.

Vilde Nilsen. Foto: NTB

Da Norges Skiforbund startet diskusjonen om å arrangere VM i snøsport, så sa vi at vi måtte vi virkelig kunne sette en standard for hvordan fremtidige mesterskap skal arrangeres. NSF ønsket å sette et fotavtrykk som blir husket, og virkelig vise at i Norge så er vi en idrett og et VM i snøsport for parautøvere vies oppmerksomhet og tas like mye på alvor som et arrangement for funksjonsfriske. Forbundet ønsket at det norske folk virkelig skulle få opp øynene for disse fantastiske prestasjonene og de helt unike historiene som ligger bak alle de prestasjonene som vi har sett disse dagene. Og denne målsettingen er nådd.

NSF har fått målinger som viser at 70 prosent av det norske folk er nå oppmerksomme på og har fått med seg at det har vært VM i snøsport.

– Sammen har vi vist at vi har tatt paraidretten på alvor. Vi har vist respekt for de fantastiske prestasjonene som vi har sett disse dagene. Ingen ting har vi overlatt til tilfeldighetene. Vi har all grunn til å være stolte, forteller Ola Keul.

Hilsen fra statsminister Jonas Gahr Støre under mesterskapet:
– Det er noen øvelser igjen, og vi følger med, men i dag vil jeg først og fremst takke for innsatsen, for underholdningen og for det motet det er å være idrettsutøver og strekke seg mot flotte prestasjoner.

Fakta om VM snøsport
420 utøvere fra 45 land
900 funksjonærer
Lillehammer Olympiapark