Vilde Nilsen (NTB)

Endelig premiepenger også for parautøverne

Under vinterens snøsport-VM for parautøvere på Lillehammer kan alle deltakerne endelig kjempe om premiepenger.

Historiens første felles VM for parautøvere i snøsportene langrenn, skiskyting, alpint og snowboard, blir det største arrangementet i Norge for parautøvere siden Paralympics i 1994. Og nå, endelig, det første vinteridrettsarrangementet for parautøvere med premiepenger.

- At det nå er bestemt at det blir premiepenger i VM på Lillehammer er utrolig kult! VM på Lillehammer viser verden at de tar oss para-utøvere på alvor, og jeg håper dette vil være et stort steg i riktig retning for å minske forskjellene mellom utøvere uten funksjonsnedsettelse og parautøvere, sier Jesper Saltvik Pedersen.

Det er per nå satt av kr. 750 000 i premiepenger til mesterskapet som starter 12. januar, etter ett års koronautsettelse.

- Vi er glade for at vi nå kan bekrefte at det vil bli premiepenger. Samtidig er det et beskjedent nivå sammenlignet med mesterskap for eksempel i regi av FIS, men et sted må vi starte, og det må stå i et bærekraftig forhold til mesterskapets totalbudsjett, sier leder for snøsport-VM, Ola Keul.

For Skiforbundet, som er arrangør og initiativtaker, er mesterskapets premiepenger en del av et større arbeid for å bidra til å sikre like muligheter.

- De enestående prestasjonene til utøvere som Jesper Saltvik Pedersen har ikke alltid blitt gitt den oppmerksomheten de virkelig fortjener. Heldigvis er utviklingen positiv og interessen økende, men på sponsorsiden håper vi flere virkelig forstår verdien av paraidretten så rammene kan økes. I Skiforbundet arbeider vi for like muligheter for alle utøvere, sier skipresident Erik Røste.

Det er mesterskapets støttespiller, den ideelle Stiftelsen VI, som sikrer premiepenger under VM på Lillehammer.

- Stiftelsen VI er stolte over muligheten til å bidra inn til et stort og viktig mesterskap i Norge. Sammen med VM-organisasjonen ønsker VI at mesterskapet skal feire fantastiske prestasjoner og vise sann idrettsglede. Dette er en unik mulighet til å skape økt kunnskap, forståelse og annerkjennelse for paraidretten. Skal Stiftelsen VI lykkes med sitt formål, må flere delta i å rette opp ubalansen opplevd av mennesker med funksjonsnedsettelse i samfunnet. Sammen kan vi gi like muligheter til å prestere, sier Knut Nystad, daglig leder i Stiftelsen VI.

Jesper Saltvik Pedersen