Sandnes 20200805. Håvard Moseby, Simen Hegstad Krüger og Hans Christer Holund etter Lysebotn opp på Blinkfestivalen i Sandnes. Foto: Carina Johansen / NTB

Klart for BLINK21

Fra torsdag til søndag denne uka er det klart for BLINK21.

Følg med på BLINKs nettsider

Torsdag 5. august Lysebotn Opp

kl 11.45 Staking kvinner og menn
kl 12.35 Skøyting kvinner senior og junior 19-20 år
kl 14.15 Skøyting menn senior og junior 19-20 år

Ønsker du å se sendingen på NRK?
Følg med kl 22.00 – 23.00 på NRK1.

Fredag 6. august

Langløp i Gjesdal
kl 13.00 Start langløp mix-stafett
kl 21.00 Mål langløp mix-stafett

Følg sendingen hele dagen på NRK:
kl 12.45 – 19.00 TV-sending på NRK1
kl 19.00 – 21.15 TV-sending på NRK2

Tidligere publisert.
BLINK21 blir arrangert i perioden 5. – 8. august i henhold til de enhver tid gjeldende Covid–19 restriksjoner.

Arenaer:
BLINK flyttes ut av Ålgård og Sandnes sentrum dette året. Arrangementene gjennomføres derfor i Sandnes Sparebank Arena, ved Gjesdal Bygdahus og i Lysebotn.

Deltakere og deltakerbegrensninger (grunnet Covid-19):

Senior Langrenn:

• Norske landslagsutøvere
  • Utenlandske løpere – i henhold til gjeldende innreiseregler august
  • Det åpnes opp for at norske seniorer utenfor landslag kan delta. Antall og evt. rangering gjøres i samråd med Norges Skiforbund

Langløp/staking: (staking Lysebotn Opp, BLINK Classics Team Challenge)

• Norske landslagsutøvere
  • PRO Team fra Visma Ski Classics inviteres
  • Utenlandske løpere/Team – i henhold til gjeldende innreiseregler august
  • Andre løpere og Team er velkomne til å delta, på individuell basis i Lysebotn eller som Team / Mixed Team i Lagkonkurransen
  • Ved behov for deltakerbegrensning foretas det en rangering.

Aldersbestemte klasser og junior:

• For utøvere under 18 år blir det kun åpnet for deltakelse for lokale deltakere. Det vil si løpere fra Rogaland og Sirdal. Dette gjelder både langrenn og skiskyting.
  • Det vil bli arrangert nasjonale konkurranser for juniorer som er blitt vaksinert mot Covid–19. Det vil si 18 år og eldre. Det blir konkurranser for denne aldersgruppen følgende dager:
    • Lysebotn Opp, torsdag, klasse 19-20 år
    • Langrenn fredag og lørdag Sandnes Sparebank Arena, klasse 19-20 år
    • Skiskyting fredag og lørdag Sandnes Sparebank Arena, klasse 19-22 år. Klasse 19 år blir slått sammen med klasse 20-22 år.
    • Skiskytterøvelsene i Sandnes Sparebank Arena blir TV-sendt på NRK, i utgangspunktet begge dager
  • Mer informasjon om øvelser for aldersbestemte klasser vil bli gitt i løpet av kort tid.
  • Ved stor pågang i de nasjonale konkurransene (klasse 19 år og eldre) vil det bli deltakerbegrensning ved at påmelding lukkes når klassene er fylt opp etter «første mann til mølla prinsippet» – det blir altså ikke differensiert på nivå i disse klassene.

Foreløpig program for BLINK21:

Torsdag 5. august:

• Lysebotn Opp, skøyting

Klasse menn elite

Klasse kvinner elite

Junior, 19-20 år kvinner og menn

• Staking Lysebotn Opp

Klasse menn elite

Klasse kvinner elite

Fredag 6. august:

Langrenn:

• Elite kvinner og menn, prolog klassisk + jaktstart klassisk distanse. Prolog fungerer som kvalifisering til jaktstart. Max 35 løpere stiller til start i jaktstart
  • Junior 19-20 år, kvinner og menn (øvelse ikke bestemt ennå)
  • Lokale utøvere under 18 år (øvelse ikke bestemt ennå)

Lørdag 7. august:

Langrenn:

• Elite kvinner og menn, sprint fri teknikk (inkl. prolog som er kvalifisering til kvartfinaler)
  • Junior 19-20 år, kvinner og menn (øvelse ikke bestemt ennå)
  • Lokale utøvere under 18 år (øvelse ikke bestemt ennå)

Søndag 8. august:

• BLINK Classics Team Challenge – Langløp mix stafett. Klassisk stil. 8 timers stafett bestående av tre løpere. Minst en løper av hvert kjønn på laget

NRK sender alle elite konkurransene i beste sendetid. Totalt 15-16 timers sendeflate fra BLINK21 på NRK.

Prologene blir ikke sendt på TV. OBS: For å sikre at de beste norske og utenlandske løperne kvalifiserer seg videre fra prologene (ikke vist på TV), vil det bli benyttet «wildcards». Forbund, NRK og arrangør vil foreta vurderingen av hvilke løpere som skal gis «wildcards». Hensikten med bruk av «wildcards» er å sikre et best mulig TV-produkt.

Påmelding til BLINK21

Langrenn senior:

• Lysebotn Opp, fri teknikk (det tradisjonelle Lysebotn Opp)
  • Prologene til seniorkonkurransene som arrangeres i Sandnes Sparebank Arena fredag og lørdag

Med bakgrunn i gjeldende Covid–19 restriksjoner vil det foreløpig være et tak på 50 løpere som får starte i prologene i hver klasse. Rangering vil være basert på FIS-punkter. Antall løpere som gis anledning til å starte kan bli justert, både opp og ned i henhold til gjeldende Covid–19 restriksjoner. I Lysebotn Opp konkurransene vil taket settes på 70 damer og 90 herrer.

Påmelding åpnes i Sportsadmin 15. juni kl. 10.00

Staking Lysebotn Opp og BLINK Classics Team Challenge

Påmelding til disse konkurransene foretas ved å sende mail til arne.idland@axelar.no

Påmelding/mail må inneholde:

• Hvilke konkurranser en ønsker å delta i (Staking Lysebotn Opp /Team Challenge)
  • Navn på klubb/Team
  • Alder
  • FIS Code

Junior og lokale utøvere

Påmelding for nasjonale klasser junior langrenn klasse 19-20 år vil bli lagt ut på Sportsadmin. Påmelding for nasjonale klasser junior skiskyting klasse 19-22 år vil bli lagt ut på EQ Timing. Her stenges påmelding når klassene er fulltallige. Det settes et tak/deltakerbegrensning på 60 herrer og 40 damer både i langrenns- og skiskytterkonkurransene. I juniorklassene foretas det ingen rangering av løperne ut fra nivå. Her blir det første mann til mølla! Juniorlandslaget i skiskyting og utenlandske utøvere som holder høyt internasjonalt nivå vil ha fortrinnsrett til å få delta.

Påmelding for nevnte årsklasser åpnes i Sportsadmin/EQ Timing tirsdag 15. juni kl. 10.00.

Påmelding for lokale utøvere under 18 år foretas av de lokale klubbene.